Cambra d'Ase (2750m) pel corredor Vermicelle

Canal perfecta per a la iniciació, elegant, estètica i fàcil. Qui ho diria mentre vas pujant en direcció al circ feréstec de Cambra d'Ase, ja que es veu molt dreta, però quan t'hi fiques dins, no passa dels 45°, tot i que a la sortida podem trobar ocasionalment 50-55°. El circ  és un tresor amagat a la Cerdanya que no té res a veure amb els caients suaus dels voltants.

Zona: Pirineu Catalunya del Nord

Tipus d’activitatAlpinisme i corredors

També pertany a: Pirineu

1 Mapa de l’editorial Alpina

2 Croquis del circ de Cambra d’Ase

3 Durant l’aproximació per pistes

4 Entrada del corredor Vermicelle

Dificultat:  PD

Material recomanat: Piolet, grampons i casc. No cal, però opcionalment, podem portar un cordino, algun ancoratge de neu (estaca o àncora) i bagues.

Època aconsellable: Segons els anys, des del mes de Gener fins a principis de Juny.

Desnivell: Uns 1100m

Canal: 270m

Orientació: Nord

Horari: 2-2’30h per l'aproximació i 1’30-2h per la via. En total entre 3’30 i 4’30 hores.

Mapa: Editorial Alpina, Cerdanya 1:50.000 o IGN Francès Bourg-Madame Mont-Louis 2250 ET 1:25.000

Risc d’allaus: Baix durant l'aproximació per pistes d'esquí. Només heu de mirar que la neu de les canals sigui transformada. El descens pel llom també és segur.

Altres possibilitats: Al mateix circ hi ha els corredors Gigolo, Éclair o Bougnagas (tots de dificultat BD-). També podem fer l’aproximació fins al circ des de les pistes d’esquí d'Eyne 2600, anant a parar al mateix punt mig (1950m), i coincidint al final amb el traçat que ve de Sant Pere dels Forcats. Té una durada similar.

Per dormir: No hi ha cap aixopluc de muntanya. Quan l'estació és tancada (primavera avançada), es pot arribar amb cotxe a l'esplanada de Cambra d'Ase (1950m).

Des de Puigcerdà hem de creuar la frontera i anar en direcció a Montlluís, després de passar el coll de la Perxa, agafarem, a la dreta, el trencall cap al poble de Sant Pere dels Forcats, i seguidament, anirem a l'aparcament superior de les pistes d'esquí. També s’hi pot arribar per Perpinyà i Prada de Conflent.

APROXIMACIÓ

La ruta se la farà cadascú. Heu d'arribar al mig de l'estació, a l'Espace Cambre d'Ase (1950m), totes les pistes hi van a parar, si en trobeu alguna de tancada millor per aquesta. Podeu consultar el plànol de pistes de l'estació. A partir d'aquest punt mig, el circ ja és ben visible. Anirem en direcció sud/sud-est aprofitant alguna pista o per la vora del telesquí del pla, fins al peu del circ. A l'últim tram segons la qualitat de la neu, agraireu haver dut raquetes o esquís de muntanya, ja que es passa per sobre de grans rocs on ens podem enfonsar bastant.

5 Corredor Vermicelle

6 Al mig

7 La sortida escassa de neu

8 Possibles descensos

CORREDOR VERMICELLE

És el que queda més a la dreta del circ de Cambra d'Ase, quan estem al mig del circ queda un xic tapat però l'entrada es veu bé. Hi entrareu i de seguida veureu com s’estreny, el pendent és molt uniforme, 40-45°. A la part de dalt, la canal es ramifica, i tindreu dues possibilitats per arribar a la carena,  la de l'esquerra és l’habitual, on pot haver-hi algun tram a 50-55°, la de la dreta és més vertical i segons les condicions pot arribar a tenir un pendent final de 65° amb cornisa.

DESCENS

Teniu dues possibilitats:

1 Des del punt on haureu arribat a la carena podeu anar cap a l'esquerra flanquejant la cresta, fins que trobeu una canal molt ampla i amb pendents de 40° de màxim, que us portarà a l'entrada del circ en un moment (la baixen esquiant i tot). Si trieu aquesta possibilitat, abans de baixar aquesta canal,  val la pena d’arribar al punt culminant de la zona, el pic de Cambra d'Ase (2750m).

2 L'altra possibilitat és que des de la sortida del corredor aneu cap a la dreta, coroneu el Cambra d'Ase Oest o Occidental (2711m) -que té una visió espectacular de tota la Cerdanya, probablement un dels millors miradors d’aquesta comarca-, i baixeu per l’ampla carena que hi ha cap al nord-oest fins que enllaceu amb les pistes d'esquí. A partir d'aquí, per alguna pista, heu d’arribar a l'Espace Cambre d'Ase (sempre en tendència cap a la dreta, sinó podríeu anar a parar a Eyne 2600).

9 La plana ceretana vista des del Cambra d'Ase Oest

La toponímia de la zona és un caos lingüístic, Cambra d'Ase és la forma adoptada pel nomenclàtor toponímic de la Catalunya del Nord de l'IEC. Però també  podeu trobar escrits tots aquests topònims, Cambresdase, Cambresdases, Cambredase, Cambradase i Cambre d’Aze. En francès el corredor es diu couloir Vermicelle.