Montmalús (2781m) pel corredor nord-oest

Sortida ideal per iniciar-se en aquesta disciplina de les canals de neu. Aproximació molt curta, corredor amb poca inclinació i sense cap ressalt, i un descens senzill i molt traçat cap a les pistes d’esquí. També és una excel·lent i variada alternativa, a l’hivern o a la primavera, a la transitadíssima via normal d’aquest cim. La canal es presenta senzilla però amb una sortida elegant gairebé directa al cim. El cim, bon mirador, té una vista destacable de les muntanyes cerdanes, andorranes i de la zona de la Pica d’Estats.

Zona: Pirineu Andorrà

Tipus d’activitatAlpinisme i corredors

També pertany a: Pirineu

1 Mapa d’Andorra de l’Editorial Alpina

2 Visió general de l’accés i el descens

3 La canal nord-oest

4 Última part de l’aproximació

Dificultat:  PD

Material recomanat: Piolet, grampons i casc. Opcionalment, si anem amb gent inexperta, un cordino i algun ancoratge de neu.

Època aconsellable: Depenent dels anys, des del Gener fins a finals de Maig

Desnivell: 680m

Canal: 210m

Orientació: Nord-oest

Horari: 1'30h per a l'aproximació i 45’-1h per la canal. Per al descens 1-1h15’. En total per a tota la sortida unes 3’30h.

Mapa: Editorial Alpina, Andorra 1:40.000

Risc d’allaus: L’accés és molt segur. La sortida de la canal pot tenir alguna cornisa o alguna placa de neu segons les condicions del moment (com totes). El descens també passa per zones segures.

Recomanacions: És aconsellable a l'hivern, i a bona part de la primavera, l'ús d'esquís de muntanya o raquetes per a l'aproximació i el descens.

Altres possibilitats: Baixant podem arribar al proper Pic dels Colells. També podem baixar pel coll sud-oest. Proper al que explico hi ha el corredor Occitània (BD+), una mica més curt (no pas d’horari), l’entrada és una mica més amunt. Si aneu amb esquís i voleu un descens exigent de debò, podreu baixar per la mateixa canal o per la cara nord (sempre en bones condicions i estant preparats per fer-ho).

Arribarem a Andorra des de La Seu d'Urgell i la creuarem en direcció a Occitània. Haurem d'anar en direcció al Port d'Envalira-França fins a l'estació de Grau Roig (no agafeu el túnel que evita el Port). Quan arribarem a l'estació, anirem fins al parking inferior (trencall a la dreta 100 metres abans de les instal·lacions).

APROXIMACIÓ

Des de l’aparcament inferior, hem d'anar a buscar la pista d'esquí o de terra que porta fins a l'estany primer dels Pessons, a mig camí hi surt una pista a la dreta cap al pic baix de Cubil que no hem d'agafar. Quan arribem a l'estany, l'hem de voltar  pel sud fins a la capçalera (o si les condicions ho permeten travessar-lo pel centre). Seguim el curs de la vall i, posteriorment, continuem al peu de l’esperó, que ens queda a l’esquerra i baixa del cim, fins a l’entrada del corredor, que es mostra una mica amagada però clara.

5 Entrada, poca neu per ser al Gener

6 Començant a pujar

7 L’ombra del Montmalús i el tros fet

8 Part alta de la canal

CORREDOR NORD-OEST

El corredor té una inclinació bastant constant de 40°, així que s’hi entrar gira una mica cap a la dreta. Després continuarem rectes fins a dalt, on normalment acabarem desviant-nos una mica a l’esquerra per agafar l’últim tram de la cara nord del Montmalús (curt tram a 45°-50°).

DESCENS

Baixarem per l’arxiconeguda via normal. De l’aplanat cim sortirem cap al sud-est per la carena, poc després trobarem un esperó de roca que hem de voltar per la dreta per després tornar a l’esquerra ja directament al coll de Montmalús. Del coll (on dissortadament hi ha instal·lat un aparell per remuntar motos de neu), tirarem avall sempre cap al nord per la dreta de l'esperó que baixa del cim (separem-nos-en si té grans cornises). Quan arribem on s'acaba l’esperó podrem anar cap a l’esquerra al camí de l'estany primer dels Pessons (per on hem pujat), o baixar directament per les pistes cap a l’aparcament.

9 Sortida a la cara nord

(esquerra)

10 Panoràmica parcial des del cim, des de l’estany de Montmalús i el Pic de la Muga a l’esquerra, fins al Port d’Envalira a la part dreta