Pessons (2864m) per la canal amagada o corredor nord

Bella ascensió pel circ, ple d´estanys, dels Pessons. La canal és molt fotogènica i pot estar en condicions força diferents. La podem trobar quasi sense dificultat, o amb un ressalt de gel i/o una inmensa cornisa a la sortida. Com sempre a Andorra, surts de la massificació de les botigues i les pistes d'esquí, i en una horeta de camí ja estàs disfrutant de la solitud de les seves muntanyes.

Zona: Pirineu Andorrà

Tipus d’activitatAlpinisme i corredors

També pertany a: Pirineu

1 Mapa d’Andorra de l’Editorial Alpina

2 Croquis general

3 Entrada del corredor i el descens

4 La canal amagada

Dificultat:  Variable PD+/BD (III al ressalt si hi ha poca neu o possibilitat de grans cornises)

Material recomanat: Piolets, grampons i casc. Corda no gaire llarga, bagues o cintes, 2 cargols de glaç, i alguna estaca o àncora per a la sortida.

Època aconsellable: Depenent dels anys, des del Gener fins a principis de Juny

Desnivell: 850m

Canal: 200m

Orientació: Nord-est

Horari: 2-2'30h per a l'aproximació i 1'30 per la canal i el cim. En total entre 3'30 i 4 hores.

Mapa: Editorial Alpina, Andorra 1:40.000

Risc d’allaus: La ruta passa per zones segures, primer per pistes d'esquí i després per una vall molt ampla. L'únic perill són les possibles cornises de sortida de la canal

Recomanacions: Molt aconsellable a l'hivern i a bona part de la primavera l'ús d'esquís de muntanya o raquetes de neu per a l'aproximació i el descens.

Altres possibilitats: El Pic dels Pessons o de Gargantillar té altres canals de diferents dificultats, com la canal central o el corredor Oriol Major.

Arribem a Andorra des de La Seu d'Urgell i la creuem en direcció a França. Hem d'anar en direcció al Port d'Envalira-França fins a l'estació de Grau Roig (no agafar el túnel que evita el Port). Quan arribem a l'estació, anar fins al Parking inferior (trencall a la dreta 100 metres abans de les instal·lacions).

APROXIMACIÓ

Des del Parking inferior, hem d'anar a buscar la pista d'esquí o de terra que porta fins a l'estany Primer dels Pessons, a mig camí surt una pista a la dreta cap al pic baix de Cubil que no hem d'agafar. Quan arribem a l'estany, l'hem de voltar  pel sud fins a la capçalera (o si les condicions o permeten travessar-lo pel centre). Seguim el curs de la vall i aquí ja ens anem desviant una mica cap a la dreta per replans (podríem seguir per la vall, però és encaixonada i guanya el desnivell de cop, passant vora les muralles del Pic de Ríbuls). El cim és força visible, itinerari a gust del consumidor fins a la base. A causa de la possibilitat d'haver-hi grans cornises, és interessant visualitzar la sortida del corredor a la carena mentres ens apropem a la base, i així trobar una línea que ens permeti superar-la millor en cas de ser-hi.

5 Possible ressalt de gel o III sense neu

6 Superant el ressalt, senzill en el nostre cas

7 A mig corredor, és molt fotogènic

8 Sortida, sense cornisa en el nostre cas

CANAL AMAGADA O CORREDOR NORD

El corredor comença amb un pendent fàcil i constant de 40-45° fins que s'estreny. Al lloc més estret podem trobar un ressalt de 55-60° amb glaç, o trobar-lo tapat de neu i passar fàcilment, en cas d’estar net de neu és III en roca. Més endavant haurem d'anar girant a la dreta. La sortida és molt variable, podem trobar-la sense cornisa i amb un pendent de 50°, o, cosa habitual, amb una gran cornisa que ens obligui a buscar-nos la vida en tendència a l'esquerra amb un pendent de 65° (atenció si fa calor ja que hi toca el sol des de primera hora). Quan superem la cornisa, hem de remuntar els pendents fàcils cap a la dreta fins al cim, amb una panoràmica de primer ordre (part del Cadí, punta del Pedraforca, Tossa Plana de Lles, Montsent de Pallars, Salòria, Aneto, Comapedrosa, Pica d'Estats, bona part d'Andorra, Puigpedrós de Lanós, Carlit, Canigó, Puigpedrós, punta del Puigmal...).

DESCENS

No hem de baixar per la ruta d'estiu, que és més exposada a les allaus. Del cim baixem per on hi hem arribat (Sud-est) fins a trobar un marcat coll (Portella dels Pessons o Coll dels Isards), on baixarem per pendents fàcils fins al circ de Pessons (màxim 40°). Aquí ja agafem l'itinerari que hem fet per a l'aproximació.

9 Sovint, la sortida es defensada per cornises

10 Tornant, s’agraeix l’ús de raquetes/esquís

Com en altres muntanyes, hi ha una mica de conflicte amb el nom d’aquest cim: Pic dels Pessons, Pic de Gargantillar, o si filem més prim Pic Oriental del Gargantillar, ja que hi ha el Pic Central i l’occidental dels Pessons o de Gargantillar a l’oest. Per altra banda també podem trobar com a Pic dels Pessons el proper Pic d’Ensangents. Vaja, que es podrien posar d’acord els mapes.