Pica d'Endron (2472m) pel merlet d'Endron

Ascensió molt bonica que, gràcies al fàcil accés per carretera, es pot fer en mitja jornada. És una petita cara nord de l'Arièja, amb aspecte esquerp des de la llunyania, que ens servirà per visitar una zona poc coneguda pels que som del vessant sud. A més, el cim, té una vista magnífica del vessant nord andorrà, vessant oriental del pirineu occità (on destaca la dent d'Orlú), i també especialment de la zona de la pica d'Estats.

ZonaPirenèu Occitan/Pirineu Occità

Tipus d’activitatAlpinisme i corredors

També pertany a: Pirineu

1 Mapa IGN 2148 OT

2 Croquis general

3 Merlet d’Endron

4 A punt de flanquejar

Dificultat:  PD+

Material recomanat: Piolets, grampons i casc. Cordino i algun ancoratge  de neu o de glaç opcional, no és absolutament necessari, però en condicions precàries de neu pot fer falta.

Època aconsellable: Depenent dels anys, des del Gener fins a principis de Maig.

Desnivell: Uns 1000m

Canal: 400m

Orientació: Nord

Horari: 1'30-2h per l'aproximació i 1'30-2h per la canal. En total entre 3 i 4 hores l’anada més unes 2h el descens.

Mapa: IGN Francès Vicdessos Pics d'Estats et du Montcalm 2148 OT 1:25.000

Risc d’allaus: Hem de vigilar durant el flanqueig d'accés a la canal si està molt carregat i a les possibles cornises a les sortides del corredor. La baixada es força segura.

Des de Tarascon d'Arièja (al qual s'hi arriba des d'Acs venint des de Catalunya) hem d'anar cap a Vic-de-Sòç. A l'entrada del poble, abans de creuar el pont, surt una carretera a l'esquerra en direcció al poble de Golièr i després segueix fins a la miniestació d'esquí de "Goulier Neige", on deixarem el cotxe a l'aparcament. La carretera està en molt bon estat i la netegen a l'hivern.

APROXIMACIÓ

Sortim de l'estació (1500m) en direcció sud/sud-est seguint els remuntadors. Sempre tenim a la dreta el llom que baixa del pic de Sarrasi. Tard o d’hora ens hi hem de dirigir, o sigui que quan ens sembli, per un cantó o per l'altre, guanyem el llom i continuem per la carena. Ja veiem la cara nord de la pica d'Endron, val la pena que ens fixem si hi ha cornises a les possibles sortides. Anem cap al corredor flanquejant cap a la dreta i perdent un xic de nivell fins al començament de la via. En algun lloc sembla dret però quan t'hi poses es fa bé. Durant tot aquest tros la neu reposa majoritàriament a sobre de prats de nerets, segons el gruix, pot ser un accés incòmode.

5 Iridescències marcant l’arribada d’un petit canvi de temps

6 “Ensaïmada”. Rodolen després de nevades humides

7 Començant la canal

8 A la part mitja

MERLET D’ENDRON

Entrem al “couloir”, el pendent comença a 35-40°. Al cap de poca estona trobem un ressalt més dret, uns 4 o 5m a 50° que podem trobar amb una mica de gel (és l'únic lloc on podríem treure el cordino i algun punt d’assegurança segons les condicions i l'experiència del grup), és preferible, si es pot, sortir cap a l'esquerra separant-nos una mica de la paret (a la dreta és una mica més llarg i dret i acabarem flanquejant cap a l'esquerra per donar al mateix lloc). Si hi ha força neu ni ens n'adonarem del ressalt. Després torna a una inclinació més suau, uns 40-45° si continuem pel corredor principal fins a l'acabament.

A la part de dalt podrem triar entre tres possibles sortides, depenent de les condicions de la neu i les possibles cornises de la carena. La primera que trobem a la dreta és la més elegant, 50° i després per pales amples fins quasi bé el cim. La segona és més curta però també amb un pendent de 50°. Finalment la més assequible és seguir el corredor fins que finalitza en una bretxa de la cresta. Per a qualsevol de les sortides a la carena, anar fins al cim de la pica d'Endron no té cap dificultat.

DESCENS

Hem de desfer la cresta cap al nord-est tot baixant cap al pic de Sarrasi. No és difícil però amb mala neu s'ha de vigilar, ja que és bastant aèria. Hem d'anar baixant pel fil o voltant pel vessant que sigui més còmode sense separar-nos gaire de la cresta i desgrimpant amb precaució. Aviat arribem on ja planeja i caminarem fins al pic de Sarrasi de 2213m. Aquí hem d'agafar el llom que va cap al nord-oest fins que enllacem amb la ruta de pujada.

9 Part superior per la sortida més assequible

10 Arribant al pic de Sarrasi, es veu la cresta de baixada

11 Les tres possibles sortides del corredor

12 Primeres nevades tardorenques a la pica d’Endron

En francès Pique d’Endron par le Créneau d'Endron. Us poso l’equivalència en francès d’altres topònims occitans que he utilitzat: Tarascon d'Arièja / Tarascon-sur-Ariège, Acs / Ax-les-Thermes, Vic-de-Sòç / Vicdessos, Golièr / Goulier, Pica d’Endron / Pique d’Endron.