Punta Escarra (2760m) pel corredor nord

La Punta Escarra és un d’aquells cims que tan sols per la seva silueta en forma piramidal, ja mereix una visita. Si hi sumem una estètica cara nord amb un corredor assequible que ens portarà fins a sota el cim, tenim l’excusa perfecta per anar a trepitjar aquest cim esvelt en època hivernal (és una ruta ben clàssica de la zona). És en una zona plena de cims amb formes singulars, al bell mig del pirineu aragonès.

Zona: Perineu Aragonés/Pirineu Aragonès

Tipus d’activitat: Alpinisme i corredors

També pertany a: Pirineu

1 Mapa de l’Editorial Alpina

2 Corredor nord i Punta Escarra

3 Cara nord vista des del Pic deu Ger

4 Cara sud del cim des de la Collaradeta

Dificultat:  BD pel conjunt de l’ascensió, si fem tan sols el corredor sense l’ascensió final PD

Material recomanat: Piolets, grampons i casc. Dues cordes de 50m, mig joc de tascons o 4 encastadors de lleves (friends), un cargol de glaç opcional i bagues. Cintes llargues per a les reunions, que ja hi són instal·lades.

Època aconsellable: Segons els anys, des del mes de Gener fins al mes de Maig

Desnivell: Uns 1250m entre l’anada i la tornada

Canal: 300m

Orientació: Nord

Horari: 2h per a l’aproximació, 1h pel corredor, i la grimpada final dependrà molt de l’ús de la corda que fem, podem comptar entre 1 i 2h. En total, per a tota l’ascensió entre 4 i 5h. Pel descens compteu un horari més generós que l’habitual, ja que si es fan els 4 ràpels des del cim fins al corredor, s’acostuma a perdre molt temps.

Mapa: Editorial Alpina, Valle de Canfranc 1:25.000 o Editorial Alpina, Valle de Tena 1:40.000

Risc d’allaus: Fins al coll no hi ha risc. Del collado de Izas fins a la base, segons l’estat de la neu pot valer la pena seguir la carena enlloc de flanquejar a mitja alçada. El corredor, com tots, demana que la neu s’hagi transformat.

Recomanacions: És recomanable fer l’aproximació amb raquetes de neu o esquís de muntanya (fins i tot es pot baixar esquiant el corredor si les condicions ho permeten). Sortiu ben d’hora, la jornada pot ser llarga.

Altres possibilitats: Es pot fer una aproximació més bonica però més llarga per la canal de Izas, que ara és molt coneguda pels amants de l’escalada en gel. En aquest cas hem de fer l’accés amb vehicle fins a Canfrán estació i aparcar al coll de Ladrones (si la neu ho permet). Remuntarem tota la canal de Izas, i després del Campanal de Izas i la Palad’Ip anirem decantant-nos cap a la dreta fins al peu del corredor (unes 3h amb bona neu, es pot partir l’ascensió dormint a una cabana lliure a mig camí). També és possible fer l'aproximació des de Tramacastilla de Tena pel collado de Escarra utilitzant la carretera que finalitza sobre l'embassament d'Escarra (desconec si el netegen a l'hivern, però sense neu a cotes baixes pot ser una altra opció).

Hem d’arribar al poble de Sallén de Galligo (Sallent de Gállego en castellà), i anar en direcció al coll fronterer del Portalet. Abans d’arribar-hi, trenquem a mà esquerra cap al gran aparcament dels “Sarrios” de l’estació d’esquí de Formigal, on deixem el vehicle aproximadament a 1800m d’altura.

Si s’ha acabat la temporada d’esquí de l’estació de Formigal, la carretera secundària fins a l’aparcament pot ser tancada, cosa que farà molt més lògica l’aproximació per la canal de Izas (mireu el paràgraf superior d’Altres Possibilitats).

5 Punta Escarra des de la Peña Collarada

APROXIMACIÓ

Comencem a caminar en la mateixa direcció que hem arribat en cotxe, cap al sud-oest, seguint pistes d’esquí fins al collado de Izas o de las Tres Huegas, que queda a la part dreta de la carena que veiem al fons. Aquí, i amb el corredor ben visible, tenim dues opcions depenent de l’estat de la neu. Si la neu està bé, baixarem uns metres cap a l’oest i planejarem després cap al sud fins a l’entrada de la canal. Si no ens refiem de la neu seguirem estrictament la carena que surt des del mateix coll cap al sud fent diversos cims molt aplanats però que ens faran sumar metres pel desnivell total de la jornada. Tard o d’hora haurem de baixar cap a la dreta a buscar l’entrada de la canal per on ho vegem millor.

6 Diferents opcions des del collado de Izas

7 Aproximant-nos per sota la carena

8 Com sempre, quan som a sota s’ajeu

9 A la part alta del corredor nord

CORREDOR NORD I GRIMPADA A LA PUNTA ESCARRA

El corredor en condicions normals no requereix cap material específic per superar-lo. Tan sols en condicions de neu escasses pot sobresortir un ressalt a l’inici que es supera per l’esquerra. El remuntem, té una inclinació mitjana de 45° fins a la sortida, on pot presentar un pendent màxim de 50°. Bona vista de tot el Zirco d’Ip amb la Peña Collarada i la Pala d’Ip ben properes.

Ara comença la part més entretinguda, de la sortida del corredor avancem cap a la piràmide del cim i anem a buscar una canaleta que queda a la dreta, vora la seva vertical. La pugem, hi ha algun tram de 55° d’inclinació i la possibilitat d’un curt ressalt de roca o glaç. Al damunt trobem un replà que forma part d’una feixa, on hi ha reunió equipada molt còmoda a mitja altura (des d’on es pot fer un ràpel de 50m a la tornada, una mica més enllà per la mateixa feixa n’hi ha una altra de semblant). El proper tram és senzill, caminem per la feixa cap a l’esquerra fins que arribem a l’aresta nord-oest del cim. Tornem a veure la cara nord, fa impressió de continuar per aquí, ho evitarem. Si girem la vista cap a la dreta de l’aresta en direcció al cim, hi ha una curta canal en forma de diedre que ens evitarà de fer el flanqueig per la cara nord, té algun pas de III i si no recordo malament, uns 20 metres. Quan finalitza aquesta canal hi ha una altra reunió equipada, ben alta per evitar la neu, a una gran roca que ens queda a l’esquerra. Ja només resta l’última part cap al sud-oest, un pendent obert d’uns 80 metres que superarem per on ens guiï la nostra intuïció (algun pas de II/III amb una inclinació que pot arribar fins a 50°/55°). A les roques de la part alta del pendent hi ha una altra reunió intermèdia equipada, i també a tocar del cim en un bloc. El cim té un panoràmica amplíssima.

Us he explicat la que em sembla que és la manera més fàcil de pujar al cim, n’hi ha que després de fer el corredor van directament per l’aresta (IV), i enlloc de fer la canal per la dreta de l’aresta, fan el flanqueig exposat amb timba al nord rodejant la roca de la reunió per l’est. L’última part és conjunta.

10 Inici de la part final, reunions equipades marcades

11 Última part des de la llunyania

12 Última part “in situ” des de baix

13 Mirat des de dalt

DESCENS

Pel mateix lloc, s’acostumen a fer 4 ràpels des de les reunions equipades, compteu que s’hi perd força temps. Després baixem pel corredor nord i tornem cap al collado de Izas i l’aparcament dels “Sarrios”.

14 Primer ràpel amb l’ombra del cim al fons

15 Ràpel de la canal de 20m

16 Últim ràpel, paisatge grandiós

17 Tornant per la carena

Pico de Escarra o Punta de Escarra por el corredor norte.