Montlude (2518m) des del vessant sud

Ràpida i assequible sortida per pujar a aquest excel·lent mirador situat al Baish Aran. Val la pena intentar l’ascensió al Montlude un dia ben clar, per poder admirar els 360° de la seva panoràmica.

ZonaPirenèu Occitan/Pirineu Occità

Tipus d’activitatExcursionisme

També pertany a: Pirineu Occidental Català   Pirineu   Catalunya

1 Mapa, he posat quadrats blaus als possibles aparcaments

2 Croquis de la ruta sobre el vessant sud

3 Vessant nord-est del Montlude

4 La ruta des de la vora de la Passada de Simonet

Dificultat: Baixa

Època aconsellable: Sense neu, segons els anys, des del mes Juny fins a l’Octubre

Desnivell: 625m (675m des del punt on el PR enllaça amb la pista / 750m des de la cabana d’Uishèra / 1400m si sortim del poble de Vilamòs)

Horari: Dependrà del punt de sortida. 1’45h fins al cim si comencem a caminar a l’últim petit pla on podrem aparcar si anem amb un turisme, a 2010m. (mireu el final de l’Accés al punt d’inici)

Mapa: Editorial Alpina, Val d'Aran 1:40.000

Recomanacions: A principis del mes de Juny poden fer falta els grampons i el piolet. Després de pluges la pista forestal pot empitjorar bastant.

Altres possibilitats: Si volem una sortida més exigent físicament, podem sortir a peu des del mateix poble de Vilamòs tot seguint el PR fins que enllacem amb la ruta explicada. També podem pujar al Montlude accedint-hi per la vall de Toran (per la pista que passa pel davant del refugi dera Honeria). Passant per l’estany de Laujò i seguint el PR, acabareu coincidint amb la ruta explicada.

Si feu la ruta aquí explicada, i teniu el cotxe a la cabana d’Uishèra, de baixada, també podeu allargar la sortida, anant des de la Passada de Simonet, cap al Tuc de Sacauba (Pena-Blanca) i la Montanha d’Uishèra per la carena, tot baixant, després, per prats cap a la cabana.

Des de Vielha, a “era Val d’Aran”, anirem en direcció a la frontera, i passat el poble d’Aubèrt,  trencarem a mà dreta cap a Vilamòs (6km). Arribarem i entrarem al poble pel carrer principal, passarem per davant de la Casa de la Vila, i seguidament, quan passem pel costat de l’església, trencarem a mà dreta cap a la seva entrada i continuarem rodejant-la tornant a anar cap a la dreta. Quedarem encarats a una pista forestal, que és la que haurem de seguir. La pista, tot i que a moltes guies posa que només és apta per a tot terrenys, és en força bon estat (algun tram regular), i s’hi pot pujar en turisme per poca traça que hi tinguem. L’únic inconvenient, és que hi ha més d’un tram que serà difícil de passar si ens trobem de cara amb un altre vehicle. Els dos primers quilòmetres són els que la pista puja més decididament, després va enlairant-se més suaument. Cap al quilòmetre 6 des del poble, trobarem una cruïlla on haurem d’agafar el trencall de la dreta (Uishèra). Poc després arribarem a la cabana que hi ha al Plan d’Uishèra. Si voleu podeu aparcar-hi, sereu a uns 1980m d’alçada.

La pista segueix si fa no fa en el mateix estat, però ara, si continuem, hi ha algun tram bastant penjat al buit. El camí ja no guanya gairebé desnivell, és recte i va a mig pendent. Trobarem un punt on el sender de petit recorregut (PR) que ve de baix, ens enllaçarà, aquí també hi ha un petit aparcament.

I finalment, hi ha 1’5km totalment recte i pla (en estat acceptable però amb precipici a la dreta), fins que la pista gira decididament cap al nord, aquí aparcarem el vehicle al pla que hi ha abans de girar (2010m).

Si volem seguir les quatre ziga-zagues cap al nord fins a la Passada de Simonet només serà possible en vehicle tot terreny. Que cadascú arribi en cotxe fins a on li sembli, jo explico la ruta a partir del final de la pista transitable, amb paciència, en turisme, a 2010m d’alçada. Si sortiu a peu des de la cabana d’Uishèra afegiu a l’horari uns 45 minuts més (3’3km), i si sortiu del punt on la pista enllaça amb el PR poseu-hi tan sols 20 minuts més.

5 L’última part pel vessant nord

6 L’Estanh Redon de Vilamòs, i al fons, el massís de la Maladeta

7 Est del còth. Ratera-Colomèrs-Montardo-Punta Alta-Besiberri N

8 Tram final de l’ascensió al Montlude

ASCENSIÓ AL MONTLUDE

Sortirem caminant per la pista fins a la Passada de Simonet. Aquí baixarem a l’altre vessant tot seguint alguna marca de PR (blanc-groc), el cim ja és visible. Arribarem a la bassa que és l’Estanh Long de Vilamòs i pujarem cap a la cabana de Vilamòs (correcta, taula, llar de foc, llitera per a 2-3 persones màxim), on deixarem ja la pista i ens enfilarem per terreny difús entre unes ruïnes fins al sender que passa per sobre i va en diagonal cap a la dreta. El seguirem fins a l’Estanh Redon de Vilamòs i el Còth der Estanh poc més amunt. Al coll deixarem el PR, i seguint un sender fitat que volta cap al nord (no pas per la divisòria), evitarem els primers obstacles. Després el sender torna de dret cap a la carena (esquerra), des d’on arribarem al cim per on vulguem. Panoràmica de primeríssim ordre durant tota l’ascensió, i evidentment, des del cim.

DESCENS

Pel mateix lloc.

9 Roca durant l'ascens. Algú sap que són?