Montsec d'Ares, Sant Alís (1676m) pel Feixant del Montsec

Itinerari vertiginós, superb, senzillament extraordinari, un dels millors i més espectaculars que es poden fer dins de la categoria d’excursionisme. El Feixant del Montsec ens permet formar part dels cingles del Cap del Ras durant dos quilòmetres lineals, sense més material que un peu molt segur i un cap ben clar que no es deixi influenciar pels espadats que ens acompanyaran durant tot el trajecte, que va des del cim del Sant Alís fins a la canal de la Xurulla.

La veritat es que falten adjectius per qualificar-lo, sembla que no pugui ser. Cada cop que els cingles ens impedeixin de veure la continuació del Feixant del Montsec, creurem que a la propera corba trobarem un abisme insuperable, però no, anirem fent la viu-viu fins al final, on arribarem amb el sentits exaltats per l’experiència que haurem viscut.

Zona: Prepirineu Català

Tipus d’activitat: Excursionisme

També pertany a: Prepirineu  Catalunya

1 Mapa de la Comarcal

2 Croquis del vessant sud del Montsec d’Ares

3 Croquis del Feixant del Montsec

4 Un tram del Feixant del Montsec

Dificultat: Alta. Recorregut exposat i on cal certa intuïció per no enredar-se, camí no gaire fressat ni fitat. Prohibit a gent que no controli molt bé el vertigen o no tingui una sòlida experiència a muntanya.

Època aconsellable: En dates fresques, del mes d’Octubre a l’Abril. La ruta és al prepirineu i transcorre per la cara sud.

Desnivell: 525m acumulats

Horari: És difícil anar per feina per un paratge tan meravellós. Per tot el Feixant del Montsec, des del cim fins a la canal de la Xurulla, i el posterior descens a la pista forestal, podem tardar entre 1’30h i 1’45h que és molt fàcil que ampliem badant per l’itinerari. A aquest temps afegiu-hi el temps d’ascens al cim per la ruta que escolliu, i la tornada al vehicle des de la pista forestal que hi ha baixant de la canal de la Xurulla.

Mapa: La Comarcal Publishers, Montsec d’Ares 1:20.000. Els Mapes de la Guia Negra, amb la col·laboració del Centre Excursionista de Lleida, l’enhorabona per interessar-se a cartografiar bé la zona. Es pot comprar al quiosc d'Àger.

Recomanacions: No us hi fiqueu si hi ha possibilitat de mal temps, terreny humit, vent o mala visibilitat. Som a casa dels rapinyaires, si hi coincidim respectem-los i passem el màxim de desapercebuts.

Altres possibilitats: Aquest itinerari es pot combinar amb la canal de l’Embut, el pas de la canal de l’Embut i amb la canal de la Xurulla o de l’Ignasi, consulteu-ne la ressenya.

Tot i que es pot fer en sentit contrari, aconsello fer la sortida en aquest ordre, Sant Alís - Canal de la Xurulla. És més fàcil de trobar i l’únic pas on haurem de sortir de la feixa és més clar. Per tant, el punt d’inici serà el propi cim que haurem pujat per on ens plagui, per la canal de l’Embut, pel pas de la canal de l’Embut o per la canal de la Xurulla. També podeu pujar-hi des del coll d’Ares, o des d’Àger aprofitant algun dels passos que he anomenat passant primer per l’ermita de la Mare de Déu de Colobor, però tant per un com per l’altre, la tornada al vehicle serà més llarga.

5 Entrada del Feixant del Montsec anant des del Sant Alís cap a l’est

6 Mirant cap enrera poc abans d’arribar a la canal de l’Embut

7 Canal de l’Embut, última escapatòria cap al sud

8 Caminant pel tros de Feixant de la foto anterior, es veu molt diferent

FEIXANT DEL MONTSEC

Des del cim del Sant Alís comencem a caminar per la carena cap a l’est fins al primer coll suau que hi ha. Hi fem cap en tan sols cinc minuts, a la dreta d’aquest coll podem apreciar clarament l’inici del Feixant del Montsec, una feixa horitzontal amb cingleres a banda i banda que van guanyant altura. Abandonem la carena, i entrem cap a la dreta al Feixant començant el llarg flanqueig que haurem de fer durant dos quilòmetres seguint rastres de corriols. És molt important que tinguem clar que no ens hem de moure d’aquesta feixa, només en un punt això és inevitable i pocs metres més endavant acabarem tornant a la mateixa feixa. Per tant res de pujar i baixar a altres corriols o petites feixes, sempre hem de caminar  horitzontalment seguint les ondulacions de la feixa principal.

El primer tram és molt agraït i no comporta cap dificultat ni exposició important. Al cap d’uns deu o quinze minuts queda a l’esquerra el pas de la canal de l’Embut, que passem de llarg (possible ascens a la carena o descens a la pista). Seguidament anem cap a la canal de l’embut, que és molt fàcil d’identificar (unes cingleres de roca escanyades a la part inferior en forma d’embut). Aquest tros és una mica incòmode per la vegetació, però aviat arribem a un mirador que hi ha abans de començar el descens cap a la canal de l’Embut, des d’on podríem enfilar-nos a la carena per unes cadenes.

Des del mirador comencem a entrar cap a l’embut davallant per un tram curt però estret de la feixa (uns 40-50cm d’ample). Quan s’acaba anem cap a l’esquerra fins que toquem la paret de l’embut creuant uns espessos boixos. Fent uns metres més cap a orient fins que s’acabin els boixos, ens situem al centre de la canal de l’Embut. La part que va des del centre fins a l'extrem oriental de la canal fa estona que sembla extremadament estreta i exposada, però la veritat és que quan hi som dins és prou protegida. L'estretor i quatre passes on ens hem d'acotar per passar queden compensades per un peraltat natural cap a la muntanya, que facilita molt de caminar amb confiança fins a la roca foradada de l'extrem de l'embut. Si no volem passar-hi hi ha l'opció d'abandonar el Feixant al centre de la canal de l'Embut, una cadena instal·lada cap al sud ens pot ajudar a davallar una vintena de metres i voltar aquest tram per sota per reprendre el Feixant a l'extrem oriental de la canal. També hem de tenir clar que aquí, si tirem avall (sud), hi ha la darrera escapatòria clara de la ruta, que seria seguir baixant fins a l’entrada de la canal de l’Embut (pas de II+), i després fins a la pista forestal per un barranc.

Mirant enrera després d’haver passat l’embut

10 Mirant endavant ja es veu el tram que sembla impossible

11 Fotografia des d’un dels molts miradors cap al Feixant

12 Realment espectacular, que petits que som!

Ara comença el tram més espectacular i exposat del Feixant del Montsec. La feixa ara es mostra impressionant, i més encara si guaitem el que ens queda, ja que des de lluny encara sembla més estreta i vertiginosa del què és en realitat. Amb cura anem avançant horitzontalment cap a orient un bon grapat de metres, l’estructura sempre és la mateixa, una feixa penjada i de tant en tant moments de repòs als estreps que surten de la muntanya cap al sud, fan de bon reposar i exerceixen de miradors des d’on les vistes fan feredat. Si ens hi fixem, alçant el cap i resseguint amb la mirada el Feixant cap al final de la part visible des d’on som, veurem un tram on realment sembla impossible de passar a peu, la feixa és molt dreta, i a més, hi ha arbustos penjats al buit, no hi patiu, es pot evitar. Arribats a aquest punt conflictiu, veiem a l’inici un arbust que ens priva de passar arran de paret, tampoc es pot voltar per la dreta... és hora de deixar la feixa que hem seguit des del cim per enfilar-nos a la que hi ha al damunt grimpant 2 o 3 metres cap a l’esquerra (fita a dalt, una mica abans de l’arbust també s’hi pot arribar però no hi ha una referència clara per identificar-ho). Aquesta feixa ens permet de passar el tram que semblava impossible per la part superior, estiguem atents però, perquè quan s’eixampla, i ja passat completament el tram complicat que hem evitat pujant-hi, hem de tornar a baixar per agafar de nou el Feixant del Montsec. Aquest canvi de carrils és més clar perquè és ben fitat, s’han de desgrimpar 3 o 4 metres sense dificultat cap a la dreta però amb el precipici de cara.

13 Ja hem passat a la feixa superior. Es veu el boix que impedeix seguir endavant

14 I ara què? una pregunta bastant habitual en aquesta ruta, però tot té solució

15 Ja tornem a ser al Feixant del Montsec, hem baixat del tram de la feixa superior

16 El paisatge continua sent increïble

Bé, ara sí que ja podem dir que arribarem a la fi! No som pas a la vora de la sortida, però la part restant no té més novetats. Tornem a la mateixa dinàmica, sempre per la mateixa feixa, combinant trams aeris amb trams més reposats, i tot això sense pujar ni baixar gaire. Sempre que ens sigui possible per la vegetació, avancem arran de les parets que tenim a l’esquerra. Tot el bo d’aquest món s’acaba, i arriba un moment on la feixa comença a baixar, aquí ens permet alguna variant per dalt, però el més bonic és acabar el recorregut sense moure’ns de la feixa que ens ha permès passar per aquests paratges inaccesibles. Baixem doncs i fem l’últim tros de l’itinerari, passem a la vora d’un paret en forma de balma, i de mica en mica anem veient com el terreny és torna més dòcil i s’obre el paisatge, al davant podem veure la canal de la Xurulla o de l’Ignasi amb la collada de Colobor al capdamunt. El Feixant del Montsec finalitza als peus d’una gran paret que serveix com a referència si fem l’itinerari al revés. Quan arribem a sota de la paret davallem cap al sud, primer arran de roques cap a la dreta i després recte per on el bosc estigui més net fins a la pista forestal, que és ben propera. Quan hi arribem tornem cap a on haguem aparcat el vehicle, som a la vora de la gran roca que hi ha abocada a la pista intermèdia del Montsec d’Ares, mireu aquest accés si no ho teniu clar (a 15’3km amb cotxe des d’Àger).

17 Arribant a un dels molts estreps que fan de mirador

18 El panorama continua igual

19 Comença a civilitzar-se el terreny, es veu la collada

20 Tram final més senzill abans d’arribar a la gran paret

A L’INREVÉS

Dos comentaris per si voleu fer l’itinerari a l’inrevés, tot i que, al meu parer, no és aconsellable si no ho coneixeu, ja que costa més de trobar. S’ha d’aparcar a la gran roca del km 15’3 i pujar rectes cap al nord fins a sota de la gran paret (mireu l’accés per pujar la canal de la Xurulla). Aquí, i mirant cap a l’esquerra, surten dues feixes, la superior té un sender prou clar a l’inici, però acaba dalt la carena per un itinerari difús, hem d’agafar la inferior (no n’hi ha cap de més baixa), on una fita marca l’entrada del Feixant del Montsec, tot i que al principi no ho sembli ni hi hagi cap més rastre de pas. Més endavant, al tram que hem de passar a la feixa superior, no és pas tan fàcil de veure com venint a l’inrevés, perquè des d’aquesta banda podem seguir rectes sense cap obstacle fins que ens trobem al mig del tram perillós, que no és visible com des de l’altra banda. És qüestió de mirar sovint cap a la dreta per no passar de llarg la grimpada fitada de 3 o 4 metres cap a la dreta que ens permet evitar aquest tram (si no veieu les fites i arribeu al punt on és perillós no podreu tirar amunt, haureu de recular fins a trobar el pas a la feixa superior). La feixa superior és ampla al principi, quan s’estreny no tarda a aparèixer la desgrimpada cap a l’esquerra per tornar al Feixant del Montsec. A partir d’aquí l’itinerari ja no té complicacions orientatives, quan arribem a l’embut hem de triar baixar cap al sud per posar-nos al centre i pujar per la cadena al Feixant o seguir caminant per la feixa, estreta però prou protegida per un peraltat natural. El demés és el mateix que a l’inrevés. Sempre és més bonic acabar la sortida al cim, però en aquest cas fent l’itinerari començant pel cim, guanyarem seguretat.

21 Croquis per fer l'itinerari a l'inrevés

22 L’inici per si fem l’itinerari al revés, quan arribem sota la gran paret des de la roca que hi ha tocant a la pista forestal hem d’agafar la feixa inferior