Puig des Tossals Verds (1118m) pel pas Llis i s'Entreforc

El Puig des Tossals Verds té una posició bastant centrada a la serra de Tramuntana, això fa que gaudeixi d’una vista privilegiada dels cims més alts de l’illa de Mallorca. L’itinerari que us explico, combina la simple via normal del cim, amb una davallada per s’Entreforc, un barranc solitari i espectacular que és la cirereta del pastís de la jornada.

Zona: Illes Balears

Tipus d’activitat: Excursionisme

1 Mapa de l’Editorial Alpina

2 Croquis de la ruta des de l’oest

3 Des del nord

4 Des del sud

Dificultat: Bastant alta. Recorregut amb sender molt clar durant tot l’itinerari excepte a la part de s’Entreforc. Si tornem del cim sense passar per s’Entreforc podem considerar l’itinerari de dificultat mitjana.

Època aconsellable: Tot l’any. A l’estiu però, no us aconsello caminar a les hores centrals del dia, i a l’hivern la neu hi apareix en major o menor mesura, però habitualment marxa en pocs dies, tret de situacions concretes.

Desnivell: 1000m

Horari: 5’30-6h per a tota la volta

Mapa: Editorial Alpina, Mallorca Tramuntana Central 1:25.000

Altres possibilitats: N’hi ha diverses, si volem fer una sortida d’un sol dia sense dormir al refugi des Tossals Verds podem començar la caminada, igualment circular però una mica més curta, a la Font des Noguer (a tocar de l’embassament de Cúber, s’hi arriba per carretera). Si, en canvi, volem evitar la baixada per s’Entreforc, després de fer l’ascensió haurem de retornar pel mateix camí fins al coll des Coloms i llavors retornar pel GR221 que volta la muntanya per l’est fins al refugi.

Per dormir: Al refugi des Tossals Verds (propietat del Consell de Mallorca)

ACCÉS AL PUNT D’INICI I CAMÍ FINS AL REFUGI DES TOSSALS VERDS

Hem d’arribar al poble de Lloseta i, a la sortida en direcció a Alaró, abans d’un pont, trencar a mà dreta i anar seguint les indicacions que hi ha fins a on es pot arribar en vehicle, vora les cases d’Amunt. Al principi és carretera secundària i després pista forestal (regular en algun punt, tot i possible amb turisme).

L’aproximació caminant fins al refugi no té pèrdua, hem de  seguir la pista asfaltada que hi arriba (haurem de creuar algunes tanques), a l’últim tram es pot fer una drecera per sender indicada.

5 El Salt des Cans, a la dreta l’entrada de s’Entreforc

6 Passant el pas Llis

7 Remuntant sa Coma des Ases

8 Caminant paral·lels al Canal des embassaments

ASCENSIÓ AL PUIG DES TOSSALS VERDS PEL PAS LLIS, EL COLL DE SA COMA DES ASES I EL COLL DES COLOMS

Al cantó esquerre del refugi mirant a l’entrada, hi ha el senders ben indicats. Recte amunt aniríem cap a la Font des Noguer pel GR221, i a l’esquerra el sender va cap la Font des Noguer pel pas Llis (indicat com el Pou de sa Coma i ses Cases Velles), aquest últim és el que agafem. Pugem pel sender – sempre molt fressat i clar durant tota la caminada fins al cim – fins a un coll proper, i baixem per darrera unes roques, un tram on tenim una barana de fusta. Quan acabem aquesta baixada hem d’estar alerta, hem de continuar cap a l’esquerra ja que si tirem recte tornaríem a donar al GR221 apartant-nos de la nostra ruta (passant pel Pou de sa Coma i ses Cases Velles). Trenquem doncs a l’esquerra fent un curt tram de baixada i seguim el sender, que primer puja fent ziga-zagues entre oliveres i després agafa decididament direcció oest. Al cap de tres quarts d’hora veiem la coma, anomenada s’Entreforc, que hi ha entre el Salt des Cans i el Morro de sa Vaca, és per on baixarem a la tornada (podem veure senders a la dreta).

Al cap d’una hora d’haver sortit del refugi arribem al Pas Llis, on el sender passa per unes roques llises, no té cap dificultat ja que hi ha unes sirgues que ens poden ajudar a passar-hi tranquils. Més endavant el sender es va enfilant per la Coma des Ases tot girant cap a la dreta. A la part alta encara s’hi poden veure les restes d’una petita avioneta que s’hi va estavellar. Sobre la carena que tenim a l’oest podem veure un mur de pedra seca amb una portella (Es Portellet), situada al Coll de sa Coma des Ases. Hi pugem, gaudim per primer cop de la vista que s’obre de la part més alta de l’illa, i davallem pel cantó contrari fins gairebé a la carretera i l’embassament de Cúber. No cal arribar-hi, un xic abans, quan trobem una tanca metàl·lica, surt un camí cap a la dreta que ens du a la Font des Noguer, on podem fer una parada per omplir d’aigua.

Ara hem de baixar de la Font des Noguer cap a la carretera, agafem el GR221, que és indicat a mà dreta (Font des Prat, Refugi des Tossals Verds). Es tracta de seguir un llarg camí ben pla que va paral·lel al canal de formigó que serveix per transvasar aigua entre l’embassament de Cúber i el Gorg Blau (canal des Embassaments). Caminem una bona estona a peu pla (35-40 minuts), fins que hi ha una passarel·la de formigó ben ampla que creua el canal per sobre (indicat). Aquí deixem la canalització i entrem al bosc pujant pel sender empedrat que ens du al Coll des Coloms, on una mica més endavant, hi ha un cartell indicant les tres possibilitats que tenim: enrera cap a la Font des Noguer, endavant cap al refugi pel GR221 en una hora si no volem arribar al cim, i cap a la dreta el Puig des Tossals Verds (una mica menys d’una hora). Anem cap al sender de la dreta que va pujant emboscat, voregem Es Frare (una roca en forma cònica molt curiosa), i assolim un coll on hi ha una casa de neu al davant (des d’aquest punt i continuant recte aniríem cap a s’Entreforc directament sense passar pel cim). Aquí el bosc desapareix i voltarem la muralla del cim en diagonal cap a la dreta fins a la carena, que seguirem cap a l’esquerra fins al Puig des Tossals Verds.

9 Puig de ses Vinyes amb el Gorg Blau a sota, des del canal

10 Camí empedrat cap al coll des Coloms

11 Croquis de l’inici del descens des del cim

12 Davallant cap al barranc

DESCENS PER S’ENTREFORC

És el tram més salvatge, sever i espectacular de la sortida. Des del cim hem de dirigir-nos cap al sud-est per Es Replans i baixar cap a al barranc al suau coll anterior a la cota de 977m, hi trobareu fites marcant la baixada al començament del descens. Baixem per terreny càrstic fracturat fins que enllacem amb el barranc. Quan hi arribem hem de seguir el curs del torrent, força estret, on hi ha alguna petita desgrimpada pel centre (si volguéssim, remuntant  una mica la riba dreta, hi ha un sender a mitja alçada, però no val la pena per un  tros tan curt). Poc després voltem un xic per l’esquerra per un camí antic que apareix de sobte, per evitar un saltant del torrent. Quan el barranc s’eixampla, el camí creua el curs del torrent i avança pel marge dret fins a una corba marcada, la farem i ja quedarem encarats a la part final, un caos enorme de blocs on el camí desapareix, quedarem petits enmig de tanta roca. Sembla que des d’aquest punt i fins a la sortida, és millor caminar pel marge esquerre (incòmode però força net comparat amb les altres opcions). A la part final retrobarem petits senders entre rossegueres, i enllaçarem amb el camí del matí, que desfarem fins al refugi.