Roques de Benet, el Castell (1016m)

Les Roques de Benet són un conjunt monolític de roca conglomerada calcària visible des de tota la part nord del massís del Port. Atrets per les seves parets verticals hi van escaladors d’arreu del món, aquí però, en descric la via normal, una curta, agraïda, i senzilla caminada de poc més d’una hora. Passejarem pel reialme de les cabres salvatges i dels voltors però, amb sort, també podrem albirar algun aufrany o  alguna àliga daurada.

El topònim Benet és una derivació del nom original “Bene”, que ve de quan els musulmans utilitzaven aquesta fortalesa natural com a castell des d’on controlaven el pas de la zona. El topònim de Cap de Gos prové de les formes que adopta des de la llunyania, des d’Horta i el voltants ho sembla ben bé.

Zona: Serralada Prelitoral

Tipus d’activitat: Excursionisme

També pertany a: Catalunya

1 Mapa de l’Editorial Piolet

2 Croquis de la ruta des d’occident

3 Ampliat i des del sud-oest

4 Roques de Benet des d’Horta de Sant Joan

Dificultat: Mitjana. Itinerari molt curt.

Època aconsellable: Potser la millor època és la primavera i la tardor tot i que es pot fer gairebé tot l’any (exceptuant els dies més calorosos d’estiu). Si hi bufa vent fort la zona és temible.

Desnivell: 475m des de baix de tot.

Horari: 1’15h fins al cim.

Mapa: Editorial Piolet, El Port Nord 1:30.000

Altres possibilitats: Podem baixar per un corriol de cabres al peu del Cap de Gos. Des del pla on finalitza la canal de pujada, anomenat coll de les Roques, hem d’anar cap a la dreta i localitzar una canal de baixada cap a l’esquerra que ens deixa a la base de l’espectacular Cap de Gos, des d’on caminant un xic cap a la dreta podem admirar l’última agulla del conjunt, lo Faralló. També podem anar als extrems del pla de sota els cims per veure altres vistes diferents.

Des d’Horta de Sant Joan anem en direcció al Port. Arribem a la carretera principal i anem en direcció a Arnes i Vall-de-Roures (dreta) i, en menys d’un quilòmetre, trenquem a mà esquerra cap al massís d’El Port. Transitem per una pista asfaltada durant 4’8 km fins que a mà esquerra trobem una pista de terra que es dirigeix cap a les Roques de Benet. Es pot tirar un tros més amunt però com que la caminada és molt curta aparquem aquí mateix, a la cruïlla.

5 La bauma amb l’entrada de la cova

6 Inici de la canal

7 A la part alta

8 Al prat on finalitza la canal virem cap a l’esquerra

ASCENSIÓ AL CASTELL, ROCA DE BENET

Comencem a caminar per la pista forestal en direcció a les visibles Roques de Benet. Al cap d’un quilòmetre trobem una cruïlla, agafem el trencant de mà dreta, 700m lineals més amunt en trobem una altra i també continuem per la pista forestal que queda a mà dreta (fins aquí, amb bona voluntat, si pot arribar en turisme, caminant tan sols són 15-20 minuts). Trobem una corba cap a la muntanya (on marca l’inici del sender erròniament el mapa de l’editorial Piolet), i a la següent corba, oberta al pendent, una gran fita a l’esquerra ens marca l’inici del sender, abandonem la pista forestal i el seguim.

Comença flanquejant cap a l’esquerra, passa per sota d’una bauma que té amagada una petita cova al seu interior, i assoleix un petit pla que exerceix de bon mirador.  Aquí, cap a l’est, hi ha una canal plena de pedres que porta cap a la carena. La superem vigilant de no fer caure pedres als que van al darrera i donem al coll de les Roques, on des d’un prat d’herba planer la vista s’obre notablement. Anem a peu pla per la base de les roques cap a l’esquerra fins que altre cop a mà esquerra apareix una barrancada ampla i amb un camí al seu interior que porta directament al cim del Castell. El més habitual és que, després de fer una volta per sota els cims (mireu l’apartat d’Altres Possibilitats), baixem pel mateix lloc que hem pujat, però si volem, podem fer un curt itinerari circular passant pel coll de Membrado que explico aquí sota.

9 Croquis del final de l’ascensió i de la baixada opcional a la base del Cap de Gos

10 Hàbitat natural de les cabres salvatges. Versos dedicats a l'espècie.

11 Cap de Gos des de l’extrem nord-est del pla de sota el cim

12 Baixant per la canal

VARIANT DE DESCENS CAP AL COLL DE MEMBRADO

Dificultat: Bastant alta. El camí no és gaire fressat i hi ha un tram on el corriol, que no té cap dificultat tècnica, passa a tocar d’uns espadats.

Desnivell: Afegirem 75m al desnivell total

Horari: 1h fins al lloc on hem aparcat.

Altres possibilitats: Des del coll de Membrado surt un camí cap al sud que puja al coll de Botana, passa pel pou i el mas del Cullerer i, si continuem, permet assolir el coll de Botana i per la carena la punta de Botana, bon mirador de les Roques de Benet. Fins i tot es pot arribar a la Franqueta des del coll de Botana.

13 Croquis de la part penjada vist des del cim del Castell

14 Ja som a la carena

15 Cap de Gos i lo Faralló des del bosc

16 Baixant per la pista podem veure alguns punts que hem pujat

Des del cim tornem enrera pel mateix camí per on hem vingut i, després de davallar la canal de pedres, quan comença a baixar pel sender en direcció a la cova que hem vist pujant, hem de mirar cap al sud-est. Veiem a tocar un coll molt marcat (gairebé una gran bretxa), després, cap a la dreta, un crestall, i posteriorment una espècie de coll més suau a la muralla, aquest és el nostre objectiu. Davallem pel sender principal i al cap d’uns 200m lineals trenquem a mà esquerra seguint un rastre de pas i alguna fita escadussera. Primer flanquegem cap a la dreta una mica i després tirem recte amunt fins al coll.

Des del coll, on podem veure el barranc d’en Piqué, girem cap a la dreta i fem un breu tros per la carena. Tan sols albirar el cim de la Moleta del Sovatge, ens hem de fixar en el bosc que té a l’esquerra i en la cinglera que hi ha als seus peus. Sembla poc provable i arriscat, però el sender va pocs metres damunt de la cinglera, a la part baixa del bosc. Deixem la carena i ens apropem al bosc girant cap a llevant fins que en trobem l’inici. El sender pràcticament no puja ni baixa i és força curt, a la part final es desdibuixa un xic, però tan sols hem de continuar a la mateixa altura en tendència a allunyar-nos de la cinglera una mica (dreta), fins que donem a una clariana del bosc causada per una tartera que baixa de la part alta de la muntanya.

Hem acabat la part penjada dels cingles, avancem uns metres més fins que arribem al límit sud de la tartera des d’on podrem veure la pista forestal on volem fer cap. Tan sols hem de trobar el pas per poder davallar per la petita muralla descendent que limita la zona on som, és una petita bretxa fitada que queda sota una alzina a l’altura d’on hem vingut. Baixem i flanquegem cap a la dreta per un sender fins al coll de Membrado. Faig una generosa descripció però tot plegat és molt curt. Des del coll, si no hem previst d’anar cap al coll de Botana, tornem cap a la cruïlla on hem aparcat per la pista forestal que baixa cap a la dreta.

Les Roques de Benet les podem trobar com a Roques Benet o Roca de Benet (aquest terme més aviat pel punt més alt). Del Cap de Gos també se’n diu Roca del Gos o Cap del Gos. La Moleta del Sovatge en certs mapes surt com a Moleta del Salvatge.