Serra de Turp, El Cogulló (1620m) des de Llinars

La serra de Turp és una d’aquelles serres que sempre respiraran un ambient tranquil. Mai no ens cansarem de caminar per aquestes serres prepirinenques, senders difusos, rapinyaires, solitud, i per fruir de les vistes, res millor que els curts i nets dies d’hivern. És una muntanya que probablement l’hàgiu vista moltes vegades pujant cap a Andorra, queda a la dreta del Segre entre les poblacions d’Oliana i Coll de Nargó, i canvia molt de fesomia segons la cara que en contemplem. Com que l’ascensió al seu punt culminant és excessivament curta, proposem un itinerari circular.

Zona: Prepirineu català

Tipus d’activitat: Excursionisme

També pertany a: Prepirineu  Catalunya

1 Mapa de l’Editorial Alpina

2 Croquis de l’ascensió

3 Serra de Turp des del sud

4 El pantà d'Oliana i la serra de Turp des de la Mola de Sant Honorat

Dificultat: Mitjana. Itinerari curt. Hem d'estar a l'aguait però, perquè durant el descens des del cim fins a Sant Joan de les Anoves, no hi ha camí a la carena, i quan l'abandonem, al principi el sender és poc fressat.

Època aconsellable: Evitar els mesos d'estiu o èpoques molt caluroses.

Desnivell: 950m acumulats en tot el circuit. Per fer només el cim, tan sols 325m.

Horari: Unes 4h per a fer tota la volta.

Mapa: Editorial Alpina, Muntanya d’Alinyà 1:25.000

Recomanacions: Com que passarem per llocs emboscats, s’agraeixen uns pantalons llargs per protegir-nos de les esgarrinxades.

Altres possibilitats: Hi ha un parell de possibilitats per fer-lo des del poble de Perles.

Hem d'arribar al poble de Llinars. Passat el poble de Coll de Nargó en direcció Andorra trencarem a mà dreta per la carretera que ens portaria cap a Coll de Jou i Sant Llorenç de Morunys. Passarem per Canelles, Alinyà i després del coll de Boix ja baixarem cap a Llinars (tot i que també ho podem fer al revés, venir de Solsona o de Sant Llorenç de Morunys cap al coll de Jou, Odèn, Cambrils i Llinars). Tenim dues possibilitats per accedir al punt de partida:

-Quan arribem al Coll de Boix per carretera, i uns metres abans de trobar el cartell de canvi de comarca cap al Solsonès, surt una pista forestal a la dreta. L'agafem i al cap de no res en un trencall tirem cap a l'esquerra ara ja encimentat. Seguim aquest camí (no agafarem cap trencall) fins que arribarem a un cruïlla de tres camins on deixarem el cotxe.

-L'altra opció, més clara, és passar el Coll de Boix i entrar al poble de Llinars, anirem pujant per les cases del poble, en sortirem i agafarem un camí a la dreta fins a Cal Jepet, que és als afores, passarem pel seu davant i anirem a parar a un camí encimentat (el de l'altre accés), que seguirem cap a l'esquerra fins a la cruïlla de tres camins on aparcarem (no agafeu un trencall intermig cap a Sta Pelaia).

5 La serra de Turp des de l'oest amb neu

ASCENSIÓ AL COGULLÓ DE TURP

Començarem a caminar per la pista del mig (oest). Al cap de poca estona deixarem un trencall a l'esquerra (per on tornarem si fem l’itinerari circular), pocs metres més endavant en deixarem un altre a la dreta i no gaire més amunt deixarem un altre trencall a la dreta que ens portaria a la Font del Tilló. La pista és en bon estat i seguirem així fins al coll de la Travessa. El Cogulló fa goig des d'aquest vessant on hi ha alguna via d'escalada.

Al coll de la Travessa la pista es torna precària i s'enfila cap al nord per anar a buscar la coma de Turp, un coll evident a la dreta del cim. Al coll de la Coma ens sorprendrà la visió que tindrem del poble de Coll de Nargó i les seves parets d'escalada. Ara deixarem la pista i anirem cap a l'esquerra a buscar la carena en direcció al cim. Hi ha un senderó que ens ajudarà a caminar per dins el bosc, primer s'obre cap a la dreta però cap al final hem d'estar atents per tornar al fil de la carena en forta pujada. Farem cim en menys d'una hora de camí, i, si el dia és clar, la vista és bastant àmplia.

En direcció a les agulles del rellotge, veurem cims de la Vall de Boí, Vall Fosca, Vall de Cardós, Vall Ferrera, Andorra, Cerdanya, Serra del Cadí, Port del Comte, Montseny, San Llorenç del Munt, Montserrat,  el pantà d'Oliana, Serra de Sant Honorat, Serra d'Aubenç, Serra del Montsec, Serra de Boumort..., i molts d'altres si coneixeu bé el prepirineu català. Fins i tot treu el caperró el Posets al nord-oest, però costa de veure'l a simple vista.

9 El Cogulló des del coll de la Travessa

10 Pujant pel sender que surt del coll de la Coma

11 A punt de fer cim

12 Vista cap al Pirineu des del cim

DESCENS A SANT JOAN DE LES ANOVES I TORNADA

Val la pena calibrar l'altímetre, si en porteu, a 1620m, perquè al punt on haurem de deixar la carena serà important saber-ne l'altura. Després de gaudir d'aquest cim tan tranquil, ara seguirem tota la cinglera de la Serra de Turp en direcció sud-oest. No hi ha camí, però és impossible de perdre's. Sempre que es pugui, caminarem propers al fil de la carena, arran dels cingles, on trobarem menys vegetació. És bo que visualitzem la ruta que ens queda, a l'esquerra ben enclotat veurem el poble on farem cap, Sant Joan de les Anoves, i al davant, en un turonet una mica allunyat, l'únic punt de la carena on es veu una clariana sense arbres, aquest lloc serà la nostra referència.

Anirem baixant, veient sempre un ampli panorama i passant de llarg un munt de canals que baixen a plom cap a orient, i uns quants turons poc destacats de la pròpia serra. Després de força sifonades arribarem a un coll un pèl més ampli a 1325m, on sembla que surti un sender cap a l'esquerra, no l'agafarem, és molt abrupte. Continuarem, i, tot passant per una zona de vegetació més espessa, pujarem al pla on vèiem la clariana des de lluny (1350m). Són les feixes d'en Joanot, i s'hi veuen les restes molt ruïnoses d'una cabana. La baixada cap al següent coll ja és molt oberta i sense un bosc tan espès, encara no a 5 minuts trobarem l'inici del sender que ens permetrà baixar còmodament cap al poble de Sant Joan de les Anoves pel grau de Turp, queda a mà esquerra (est). El trencall és a una alçada de 1300m i està indicat amb una fita a cada banda, des del cim haureu trigat entre 50 minuts i una hora fins aquí.

13 La baixada des del cim del Cogulló

14 La baixada des de Sant Joan de les Anoves

15 Baixant arran dels cingles

16 Sant Joan de les Anoves des de la carena

Durant tota la baixada tindrem un sender amb alguna fita, però a vegades costa un xic de seguir perquè es confon amb les barrancades i els rastres d'animals, si la cosa s'enreda és que l'heu perdut, torneu a buscar-lo. A grans trets, el sender comença baixant cap a l'esquerra a tocar de la muralla durant una bona estona, després gira al sentit contrari una estona més, seguidament unes ziga-zagues curtes, i després, i cada vegada més marcat, s'encara decididament cap a l'esquerra i desemboca a una camí de carro amb marques grogues que ens durà fins al poble de Sant Joan de les Anoves. Poc abans del poble hi ha una bona font per refrescar-nos, la font de Sant Joan. Arribarem al poble i pujarem a la plaça on hi ha l'església.

Per tornar cap al punt de partida de la jornada agafarem la pista de terra que puja amb senyals grocs cap a l'est. Pujarem una bona estona i després de passar una espècie de cisterna que ens queda a l'esquerra, a la propera corba a la dreta (abans del mas del Soler), surt a l'esquerra un petit corriol (fletxa groga indicadora). Aquest sender està marcat amb pintura groga, però la veritat, les marques no estan als llocs on més ens ajudarien, o sigui que ens tocarà estar una mica atents per no perdre'l. Primer farem unes quantes giragonses, però quan entrarem al bosc, la direcció ja serà constant amb forta pujada. Acabarem arribant a un altre camí ral a tocar d’on hi ha la font de la Pinyassa. Si el seguíssim cap a l'esquerra arribaríem al ja trepitjat coll de la Travessa, però no ens cal. Anirem cap a la dreta tot planejant, cada vegada el camí és més és més ample, trobarem un encreuament, a la dreta hi ha una masia, nosaltres seguirem cap a l'esquerra, i de seguida enllaçarem amb la pista que al matí ens ha portat cap al coll de la Travessa. La seguirem en descens cap a la dreta fins a l'encreuament de tres camins on tenim el vehicle aparcat.

17 Font de Sant Joan

18 Pujant pel bosc cap a la font de la Pinyassa

Per fi un cim amb un sol nom! Només podem trobar canviat l’article “Lo Cogulló de Turp”