Versión Argentina   English Version

Cerro Incahuasi (6621m) | Alta Catamarca, Argentina

La gran atracció d'aquest cim, és que té les segones edificacions precolombines més altes del món, les primeres són al volcà Llullaillaco, de 6739m. Les primeres ascensions les van fer els inques a finals del s.XV i durant el s.XVI. Aquestes gestes les feien els inques per consolidar la seva dominació sobre els pobles autòctons de la zona, i eren per fer-hi rituals.

El nom d'Incahuasi ve de la llengua quechua (idioma dels inques). Inca-huasi = Casa de l'inca. La primera ascensió moderna certificada la va fer Walter Penck l'any 1913, i no va saber trobar cap explicació de perquè vora el cim hi havia una "pirca".

L'Incahuasi és un cim que atrau, te'l miris des d'on te'l miris, i és un final perfecte d'expedició si hem estat uns quants dies aclimatant-nos a "Las Grutas".

Zona: Alta Catamarca, Argentina              Andes

Tipus d’activitat: Expedicions

També recomano llegir: Índex de la zona    Pobles i refugis    Recomanacions    Transports

1 Mapa IGM Argentino

2 Aproximació, imatge de Google Earth

3 Croquis

4 Des del Quitapenas

Dificultat:  Ascensió caminant a gran alçària, clima extremadament sec i sovint ventós. Distàncies més llargues del que semblen.

Material recomanat: Equip d'alta muntanya-expedició. Grampons.

Època aconsellable: Novembre-Març

Desnivell: Depenent d'on arribem en 4x4, 2250m per la cara NE, 2100m per la cara NO

Horaris: Completament orientatius, ja que les condicions del terreny i les pròpies poden variar molt. Cara Nord-est  4x4-C1 2-3h    C1-C2 4h    C2-Incahuasi 8-10h

Mapa: Carta topográfica-Hoja 2769-23 Cerro de Incahuasi 1:100.000 IGM Argentino, i per l'aproximació en 4x4 Carta topográfica-Hoja 2769-17 Paso de San Francisco 1:100.000 IGM Argentino. També pot servir Alpenvereinskarte 0/13 Nevado Ojos del Salado 1:100.000 (alemany).

Recomanacions: Acostuma a ser molt difícil trobar neu per aconseguir aigua als camps baixos. La ruta és, en gran part, visible des de Las Grutas, visualitzeu-la i, en cas de no haver-hi neu per al primer camp, porteu l'aigua vosaltres (o porteu-l'hi els dies anteriors). A partir del gener, amb les probables tempestes de neu de tarda, pot ser més fàcil trobar-ne.

Waypoints en format de posició UPS UTM/Datum WGS84:   Cerro Incahuasi 19J 0569852  7009556

INTRODUCCIÓ

Explicaré les rutes "normals" ja que també es pot pujar per la cara sud, on trobarem més possibilitats d'aconseguir aigua, però l'aproximació és molt difícil en cotxe, la ruta aventurera, i s'han d'afegir jornades de trek per arribar a la base. També es pot pujar per la banda xilena, amb el mateix accés que el Cerro el Fraile, i llavors caminar fins al Port d'Incahuasi enllaçant amb la ruta de la cara NW.

La primera ruta que es va utilitzar regularment per fer l'ascenció al Cerro de Incahuasi, era l'aresta nord-oest. Ara però, la majoria pugen per la nord-est per la major facilitat d'accés en cotxe, i també perquè a la part de dalt, l' "acarreo" no és tan pesat, ja que podem pujar per neu o per roques si volem. El coll és un lloc on fàcilment trobarem neu per fondre, i un espai molt pla per acampar. En canvi per l'aresta nord-oest podem tenir problemes per trobar llocs per dormir on hi hagi neu a prop. Recomanem abans de fer l'ascensió, portar una aclimatació prèvia de 8-10 dies. Si volem fer camps previs als d'altura hem de preveure la disponibilitat d'aigua, i en cas que la muntanya tingui poca neu, portar nosaltres l'aigua per dos dies.

ACCÉS EN 4x4

De "Las Grutas" sortirem en direcció a les termes, i seguidament anirem rodejant la Laguna San Francisco pel nord, sempre per camí fressat. Quan arribarem al final de la Laguna, ens hem de dirigir cap a l'oest en direcció al coll, entre el Cerro San Francisco i el Nevado del Incahuasi, per rastres de traça de 4x4.

Cara Nord-est/Cara NE

Continuarem pujant fins que els "volcancitos" negres ens quedin al Sud, i intentarem atansar-nos-hi una mica. Depenent de l'estat del terreny sortirem entre 4300 i 4500m a caminar.

Cara Nord-oest/Cara NW

Continuarem en direcció al coll per terreny difícil seguint petits rastres de 4x4 fins a la base de l'aresta. Segons l'estat del terreny sortirem entre 4500 i 4700m a caminar.

5 Cara Nord de l’Incahuasi

6 Cara Sud de l’Incahuasi

7 Les tres possibles opcions d’atac a cim

8 Incahuasi des de l’oest (Xile), després d’una tronada

ASCENSIÓ PER LA CARA NORD-EST

Sortirem en direcció al collet que hi ha entre els "volcancitos" i l'Incahuasi, el travessarem i si volem, aquí s'hi pot instal·lar el primer camp, a una altura aproximada de 5000m. En aquest camp, si no hi ha hagut nevades recents, és molt difícil que hi trobem aigua, ho haurem de preveure portant l'aigua nosaltres (des de les grutes és visible part de la ruta). Si estem forts i anem ben aclimatats podrem continuar sense muntar el camp 1.

D'aquest camp al camp 2, és molt evident, hem de pujar cap al coll que ens queda al sud-oest. Al coll mateix farem el camp a una altura aproximada de 5650m. Aquí ja és quasi segur que trobarem congestes per poder fondre neu, sobretot cap a la part sud del coll.

Atac al Cim

Des del coll mateix, tenim tres opcions segons les condicions i el material que portem, per guanyar el gran pla del cim:

- 1 "Acarreo", terreny de pedra solta esgotador (millor opció de baixada)
- 2 per un fil de neu amb grampons (bona opció de pujada)
- 3 Per un esperó de roques amb alguna grimpada senzilla

Per qualsevol d'aquestes tres opcions arribarem a la gran esplanada del cim, que planeja força fins al final, on es torna a redreçar per guanyar la punta del cràter que ens queda a la dreta. Normalment travessarem alguna congesta de neu abans de fer el cim. Poc abans de fer el cim trobarem les ruïnes, una "pirca" circular precolombina. Durant les excavacions del 1991 s'hi va trobar una estatueta metàl·lica vestida, d'uns 15 cm.

ASCENSIÓ PER LA CARA NORD-OEST

No té cap secret, sortirem des d'on puguem arribar en cotxe i agafarem l'aresta nord-oest. El terreny és fatigós ja que sempre és "acarreo", hi ha rastres de sender. S'ha de muntar un camp entre 5400-5800m segons la disponibilitat d'aigua i de terreny pla. L'endemà per anar cap al cim, s'ha de continuar per l'aresta, al final, s'ha d'anar una mica cap a la dreta i quan arribarem al pla de sota del cim, el guanyarem per la vertical o fent llaçades per l'esquerra.

9 Posta de sol des de “Las Termas”

10 Capvespre molt ventós. Incahuasi.

11 Al fons l’Incahuasi, des de la Punta Catalunya

12 Després de voltar la Laguna de San Francisco cap a la base

Cerro de Incahuasi, Nevado Incahuasi, Volcà Incahuasi

Data de la ressenya: 2007

Data de la ruta: No la vam intentar