Versión Argentina   English version

Cerro de San Francisco (6016m) | Alta Catamarca, Argentina

Cim ideal per pujar per primer cop a 6000m i aclimatar-se bé per anar després a algun gegant de la zona (Pissis-Incahuasi-Ojos del Salado...). Ruta tècnicament molt fàcil i, a  més, a la part dura hi ha sender (cosa poc habitual a la zona).

Zona: Alta Catamarca, Argentina              Andes

Tipus d’activitat: Expedicions

També recomano llegir: Índex de la zona    Pobles i refugis    Recomanacions    Transports

1 Mapa IGM Argentino

2 Croquis

3 Sortint del Paso de San Francisco

4 La petita vall on es pot instal·lar el camp

Dificultat:  Ascensió caminant a gran altura, clima extremadament sec i sovint ventós. Distàncies més llargues del que semblen.

Material recomanat: Equip d'alta muntanya-expedició.

Època aconsellable: Novembre-Març

Desnivell: 1300m

Horaris: Completament orientatius, ja que les condicions del terreny i les pròpies poden variar molt. Paso de San Francisco-C1  2'30h    C1-Cerro San Francisco 5h    Cerro San Francisco-C1 1'30-2h    C1-Paso de San Francisco 1-1'30h.

Mapa: Carta topográfica-Hoja 2769-17 Paso de San Francisco 1:100.000 IGM Argentino o Alpenvereinskarte 0/13 Nevado Ojos del Salado 1:100.000.

Recomanacions: Es pot fer cim en una jornada llarga o fent un camp intermedi a 5200 metres. Perillós sense aclimatació prèvia, ja que, tot i fàcil, s'arriba en poques hores a 6000m.

Waypoints en format de posició UPS UTM/Datum WGS84: Els waypoints han de ser una ajuda més, mai la principal referència per orientar-nos, ja que una avaria a l'aparell, bateries esgotades, alguna errada en entrar les dades, poca cobertura etc, podria ser un bon contratemps. El millor és tenir una bona orientació, saber llegir bé el terreny, un bon mapa i també una bona brúixola.

Paso San Francisco 19J  0569640  7027379    Collet per accedir al primer camp 19J 0571380  7024685       C1  19J 0571494  7024319    Bretxa on s'arriba al pla 19J 0572957  7023663    Coll al final del pla  19J 0573280  7022924    Cerro San Francisco  19J 0573262  7022257

ACCÉS EN COTXE

De "Las Grutas" agafem la carretera fins que arribem al Paso de San Francisco (4750m-20 km). Si volem o anem en 4x4, del Paso de San Francisco podem anar una mica en direcció a la muntanya per un gran pla.

5 Des del camp 1 el sender cap al cim és ben visible

6 La pujada per l’ “acarreo” és molt fatigosa

7 Arribant al pla superior

8 El cim vist baixant el pla superior

ASCENSIÓ AL CERRO DE SAN FRANCISCO

Sortim del Paso San Francisco (hi ha un petit refugi de 5 places) cap a la muntanya tot seguint la imaginària línia fronterera (Sud-est). El primer tram és totalment pla, després hem d'anar seguint unes difuminades traces de 4x4. Ràpidament veurem al davant nostre una coma transversal cap on ens hem de dirigir. Per travessar-la triem el punt més baix i tot seguit anem cap a la dreta tot baixant a la valleta entre la coma i el cim, on podem instal·lar el Camp 1. Des d'aquí ja és visible el sender que travessa diagonalment la muntanya. Si fem el camp, hi ha bons emplaçaments, i un camp de penitents a dalt a la coma en direcció oest normalment, per a poder aconseguir aigua.

ATAC AL CIM

Per l'atac al cim, és qüestió d'anar a buscar el sender d' "acarreo" (tarterós) que puja de dreta a esquerra fins al gran pla que hi ha a dalt. Aquí hi ha dos cims cap al sud, el bo és el de la dreta, o sigui que ens dirigirem al coll que hi ha entre tots dos i pujarem posteriorment cap a la dreta voltant una congesta permanent de neu fins al cim. Gran vista. Incahuasi-Pissis- Nacimiento-Fraile-Walter Penck-Ojos del Salado-El Muerto-Tres Cruces-Cerro Cóndor-Dos Conos-Peinado-Cerro Bertrand-Pabellón-Chukula-Morocho y falso Morocho-Laguna San Francisco...