Sortides amb nens

Alpinisme i corredors

Expedicions

Cap de Juverri (2088m) des de Farrera

Sortida tranquil·la i solitària per una zona ben desconeguda situada a la porta dels grans cims del pirineu occidental català. Aprofitant l’accés per carretera fins al poble de Farrera, val la pena d’anar-hi quan la neu és molt abundosa. Realment vam tenir la sensació, una vegada més, que malgrat esforçar-nos-hi, coneixem poc el nostre territori, i ens perdem muntanyes de racons encisadors com aquest on, a més, a l’hivern, la pau i el silenci hi són assegurats. Sovint no cal anar més enllà, i amb una senzilla caminada obrint traça per un entorn forestal, podem assaborir d’una manera deliciosa una jornada muntanyenca de descoberta.

Zona: Pirineu Occidental Català

Tipus d’activitat: Hivernals

També pertany a: Pirineu  Catalunya

1 Mapa de l’Editorial Piolet

2 Croquis aproximat de la ruta

3 Des de l’est

4 Des del sud/sud-oest

Dificultat: Baixa. Durant l’ascens s’ha de tenir un mínim d’orientació.

Material recomanat: Raquetes de neu i bastons telescòpics.

Època aconsellable: Si volem gaudir al màxim la sortida, hem d’anar-hi després de nevades abundants fins a cotes baixes entre els mesos de Desembre i Març.

Desnivell: 800m

Orientació: Majoritàriament oest i nord-oest. El tram de carena és nord-est.

Horari: 2’45h fins al cim i unes 2’30h per baixar fins a Farrera per l’itinerari circular, en total 5’15h.

Mapa: Editorial Piolet, Pallars Sobirà Sud 1:50.000

Risc d’allaus: Pràcticament nul. Només sota el coll de So de Farrera després d’una llevantada molt excepcional hi podria haver algun petit perill, però tot i així hi ha possibilitats de guanyar la carena per zones arbrades properes on estaríem més protegits.

Altres possibilitats: Tornar per on hem pujat sense completar l’itinerari circular ( ens estalviem 1h d’ascensió i 40’ del retorn)

Hem d'arribar a Llavorsí i anar en direcció a Alins i Àreu. Poc després del punt rodó que permet anar cap a la vall Ferrera o la de Cardós, prenem a mà dreta una carretera que ens porta primer a Tírvia, i després, cap a l’esquerra, a Burg i finalment a Farrera, on aparquem a l’entrada del poble.

5 Des del nord/nord-oest

8 Farrera

ASCENSIÓ AL CAP DE JUVERRI PASSANT PEL COLL DE SO DE FARRERA

A l’entrada del poble hi ha una cruïlla, cap a l’esquerra surt una pista forestal ampla i important que porta al coll de So, recte amunt en surt una de secundària, i cap a la dreta entraríem al petit nucli de Farrera. Nosaltres hem d’agafar la pista secundària que puja recta cap a muntanya (hi ha una senyal que indica la ruta cap a les bordes de Tressó). Comencem la caminada i en poca estona trobem força bifurcacions, totes són fàcils de descartar perquè no segueixen la direcció de la vall, però les anomeno perquè amb força neu potser alguna ens farà dubtar.

Al cap de 100m continuem recte amunt (trencall a l’esquerra cap a la pista forestal del coll de So i a la dreta cap a unes cases). La pista és estreta, i aviat donem a una altra de més ampla al punt on té un revolt molt pronunciat, seguim recte amunt (cap a l’esquerra faríem cap altre cop a la pista forestal del coll de So). Poc després descartem un trencall que baixa a una borda i arribem a un parell de revolts molt pronunciats que ens porten a la borda del Manresà, bona referència. Un cop passades la borda ja no fem cas a cap altre trencall ni corba pronunciada que ens desviï de la direcció que duem, hem de continuar rectes fins que desapareix el camí.

Ja sense camí ample anem en direcció sud-est, passem per la vora d’una petita construcció de formigó, i creuem un petit grup d’arbres (també podríem baixar a la dreta a buscar uns plans). Superat aquest grup d’arbres fem un tros decididament cap al sud i després tornem cap al sud-est fins al coll de So de Farrera, l’últim tram és una mica costerut. No us hi atabaleu que el bosc sembla fet expressament, pujant per on és més esclarissat arribarem al coll tan si volem com si no volem, perquè si ens desviem el propi bosc atapeït ens impedirà d’avançar. Podem trobar algun cercle groc que marca la ruta d’estiu cap a les bordes de Tressó.

9 Sortint de Farrera la Triska s’apunta a la caminada

10 Fora camí amb el coll de So de Farrera al fons

11 El sol ens atrapa

12 Coll de So de Farrera

Al coll de So de Farrera (no confondre amb el coll de So que trepitjarem després), travessem la tanca i vorejant-la per l’esquerra cap al sud-oest resseguim la carena de la coma de Farrera. Els primers 25 o 30 metres el bosc és frondós, però el trampegem voltant una mica per l’esquerra. Superada l’entrada anem per la carena, prou ampla i per un bosc idíl·lic que sempre deixa passos lliures per traçar l’itinerari al nostre gust. Als punts oberts, de tant en tant podem albirar les bordes de Tressó al fons de la vall. A la part final fa de més bon caminar sota la carena per la part dreta. Compte però, de no passar de llarg el cim, hi ha una referència clara, quan s’acaba el bosc i apareix un pla ben pelat de vegetació, és el moment d’anar al punt més alt a buscar-lo on, si la neu ho permet, hi trobem una pedra de quars en forma de fita (sinó baixaríem al portell de Finestres). Malgrat la seva modesta altitud, el cap de Juberri té una vista molt destacable de bona part del pirineu occidental català.

13 Al començament de la carena

14 Una delícia

15 Prop del cim

16 Panoràmica des del cim amb quatre noms (d’est cap a nord)

DESCENS PEL COLL DE SO

Desfem el camí fins al coll de So de Farrera i descendim a la dreta fins a la pista que ve de les bordes de Tressó, la seguim cap al nord, fem un revolt pronunciat i arribem al coll de So. Cap a la dreta continua la pista que va cap a Os de Civís i l’ermita de Santa Magdalena, nosaltres però, baixem cap a l’esquerra per una bona pista forestal. Durant la llarga baixada deixem de banda dos trencalls cap a la dreta (el primer al bosc de Burg, i el segon a les visibles bordes de Burg), i després d’unes marrades importants arribem al poble de Farrera.

17 De tornada amb la serra de Màniga al fons

18 Bordes de Tressó des de la carena

19 Cornisa imponent a la pista de coll de So (1920m) formada amb les severes ventades dels dies anteriors

20 La tònica del dia, moltíssima neu, pista forestal cap a Farrera

El poble de Farrera també l’he trobat anomenat com a Ferrera de Pallars (en contraposició a Ferrera/Farrera dels Llops). I el Cap de Juverri com a pic de Juberri.