Sortides amb nens

Alpinisme i corredors

Expedicions

Gelada (2447m) des de Barruera

El pic de Gelada és un dels cims que divideix la vall de Barravés i la de Boí, o també un dels que reparteix les aigües entre la Noguera Ribagorçana i la Noguera de Tor. Ample i de bon fer a la part alta, és ben idoni coronar-lo cobert amb un mantell blanc. Degut a la orientació de la ruta proposada convé visitar-lo un hivern abundós de neu (és fàcil d’identificar-lo des de diversos punts de la carretera entre Vilaller i el túnel de Vielha per comprovar el seu estat d’innivació).

Zona: Pirineu Occidental Català

Tipus d’activitat: Hivernals

També pertany a: Pirineu  Catalunya

1 Mapa de l’Editorial Alpina

2 Croquis de la ruta des del sud-est

3 Croquis de la ruta des de l’est

4 El cim des del sud-oest

Dificultat: Mitjana. Si anem a voltar fins al port de Gelada és més llarga però més senzilla.

Material recomanat: Raquetes de neu o esquís de muntanya. Normalment no ens faran falta, però si la pujada a la carena i la carena han estat castigades pel vent ens poden fer falta els grampons. Si volem anar fins al tossal de les Roies de Cardet probablement ens caldran piolet i grampons.

Època aconsellable: Segons els anys, des de mig Desembre fins al Març.

Desnivell: 1275m des de l’aparcament proposat o 875m des de l’ermita de Sant Salvador.

Orientació: Majoritàriament est i l’última part nord.

Horari: 3’30h des de l’aparcament proposat fins al cim o 2’30h des de l’ermita de Sant Salvador.

Mapa: Editorial Alpina, La Ribagorça 1:25.000

Risc d’allaus: Per l’opció 2 és baix. Per l’opció 1 tingueu precaució a l’accés a la carena, mireu que no hi hagi cornises que puguin delatar la presència de plaques a sota (de tota manera, per l’orientació que té, la neu s’hi estabilitza en molt pocs dies). A la resta només cal que no hi hagi una gran sobreacumulació que pugui fer caure allaus d’altura (ja siguin de neu recent o de fusió en dies i horaris propensos).

Altres possibilitats: Aquest cim també es puja des de Senet per la pista forestal que passa vora el refugi d’Artigalonga (s’hi conserva millor la neu).

Remuntem la vall de Boí fins al poble de Barruera. A la sortida, concretament després del punt quilomètric 12 de la carretera i abans de creuar el riuet de Barruera, prenem a mà esquerra una pista de formigó que puja decididament cap a ponent. Passem per la vora d’unes quantes explotacions ramaderes, i si no hi ha neu (s’hi fon relativament ràpid perquè és encarada a l’est), amb un turisme, com a màxim, podrem arribar fins a on acaba el formigó, al cap de més o menys un quilòmetre. Prendré com a referència la corba on la pista se separa definitivament del riuet de Barruera, que és on vam aparcar. Amb un tot terreny i la pista neta es pot arribar fins a l’ermita.

5 Situació general de l’accés des de Barruera

6 El cim des del nord-oest

ASCENSIÓ AL PIC DE GELADA

Pugem per la pista forestal fins a l’ermita de Sant Salvador. Si la neu hi escasseja hi ha un camí ramader que fa força drecera, us aconsello prendre’l després d’una llarga recta que hi ha a mig pujar, on podem fer drecera seguint recte fins a l’ermita, o tornar a la pista a la meitat (les dreceres anteriors són molt dretes).

Continuem cap al nord fins a la cabana de la Comella. Els esquiadors podeu seguir per la pista, que si hi ha neu es converteix en un flanqueig a mig vessant, fins que enllaceu amb les opcions que anomeno més endavant. Els que anem amb raquetes ens és molt més còmode abandonar el camí principal en direcció nord, i baixar a una gran plana al costat del riu sepultat (de fet seguim una pista secundària encara que no la vegem).

9 Ermita de Sant Salvador

10 Bifurcació entre la plana i el flanqueig per la pista

11 Triant l’opció 1

12 Encarant el pendent

Avancem uns 600-700m lineals i triem l’itinerari per on volem arribar a la carena:

-Opció 1 Remuntem el primer barranc que puja a l’esquerra, és el final de la cometa de Barruera. Pugem pel centre i enllacem amb la pista que hem deixat al punt on veiem el Tossal de les Roies de Cardet, la cometa de Barruera al centre (bastant dreta), el pic de Gelada, i a la dreta una coma bastant factible de pujar. Tracem per aquesta coma, l’últim tram fins a la carena és una mica dret. A la carena girem cap al sud i arribem al pic de Gelada per una pala bastant sostinguda.

-Opció 2 Descartem el primer barranc i prenem el del costat mateix en direcció nord-oest, coronem un petit coll i girem cap a ponent per assolir el port de Gelada pel barranc del mateix nom (podem fer drecera per les Pales del Port fins al cim del mateix nom sense arribar al coll). Des d’aquí anem cap al sud per la carena, primer coronem el pic de les Pales del Port, i després fem l’últim tram fins al pic de Gelada compartint camí amb l’opció 1.

El cim té una vista local extraordinària que queda complementada amb el Turbó emergint del no-res, i al fons els empetitits Mont Perdut, Posets i Bachimala amb l’Aneto a primera fila. Si volem és factible complementar la jornada pujant al tossal de les Roies de Cardet, on hi ha un vèrtex geodèsic, segons les condicions potser necessitareu el piolet i els grampons. Compte si hi ha cornises.

13 A sota la carena

14 Carena molt castigada pel vent

15 Turbó des del cim

DESCENS

La primera part es pot fer per on hem pujat o optar per alguna opció de les que no hem utilitzat. La resta ja la coneixeu del matí (compteu 1’30-2h amb raquetes, força menys amb esquís).

Els esquiadors amb ganes d’emocions més fortes, si la neu és estable, podeu baixar per la cometa de Barruera  (més de 600m de desnivell, S3).

17 Començant el descens per la carena

18 Baixant per l’opció 1

19 La plana per fer en raquetes de neu amb el Corronco al fons

El cim l’he trobat com a pic de Gelada, pic de la Gelada i cap de Gelada. La cabana de la Comella en alguns mapes surt com a cabana de la Cornella.