Bergons (2068m) des del vessant sud

El pic de Bergons és un turó molt accessible i curt pel vessant sud, que permet de completar una ascensió familiar ben modesta i tranquil·la. També és una alternativa excel·lent per fer un dia de descans actiu si som de vacances a la zona. El principal encant del Bergons és la fabulosa vista que ofereix, entre altres, del circ i la vall de Gavarnia.

Zona: Pirenèu Occitan/Pirineu Occità

Tipus d’activitat: Sortides amb nens

També pertany a: Pirineu

1 Mapa IGN  Francès 1748 OT

2 Croquis de l’excursió al pic de Bergons

3 Vall de Gavarnia i pic de Bergons des dels pics de la Cascada

4 Des del mateix lloc amb la cara nord del cim ampliada

Dificultat: Baixa

Època aconsellable: Segons els anys, des de mig Maig fins a l’Octubre

Desnivell: 400m

Horari: Un adult pot tardar 1-1’15h fins al cim, amb canalla caminant compteu 1’30-2h.

Mapa: IGN Francès TOP25 GAVARNIE 1748 OT 1:25.000

Recomanacions: La principal motivació de la caminada és la vista que hi ha des del cim, mireu de pujar-hi en un dia clar.

Altres possibilitats: Si volem allargar la jornada no ens cal finalitzar la pista amb el cotxe per començar a caminar, mirant el mapa, podem veure diversos punts on hi ha un sender que evita la pista forestal fent dreceres. Per una altra banda, des de la cabana es pot arribar a l’estació superior de bombament EDF, encara que no sembla gaire aconsellable amb quitxalla. S’ha de fer un flaqueig a mig vessant de la muntanya fins a les ziga-zagues marcadíssimes que fa el sender sota l’edificicació, més amunt s’hi veu un cim amb una creu.

Des del centre de la vila de Lus Sent Sauvador, ja sigui venint de Lorda o del còth deth Tormalet, hem d’anar en direcció a Varètja (també còth deth Tormalet). Abans de sortir de Lus, tombem a mà dreta per un trencall ben indicat que va cap a Vilanava i Astès. Passem les dues caseries i la carretera estreta es converteix en una pista forestal en bon estat. La pista té 8 km i tan sols hem d’estar a l’aguait 1’4 km abans de la seva fi, on hem de trencar a mà dreta (si seguim recte la pista davalla cap a unes bordes). Aparquem al final de la pista, a uns 1660m d’altura.

5 Caminant pel sender

6 Començant la carena amb el cim al fons

7 Arribant al cim, a l’esquena ens queda la ruta i la cabana

8 Primeres passes de la petita al replà del cim

ASCENSIÓ AL PIC DE BERGONS

Uns metres abans del final de la pista, a mà esquerra, trobem un trencall indicat cap a la cabana que hem de passar i el cim. Comencem l’ascens per una pista secundària que, tirant recte, es transforma en un sender (la pista continua a la dreta cap a una borda). El sender, marcadíssim, fa tres llaçades ben amples i es planta al coll on hi ha la cabana de Bachebirou. Enfront nostre, a l’altre vessant de la muntanya, destaca una gran edificació, és l’estació superior de bombament EDF. A la cabana girem cap a ponent i carenegem fins al cim, on hi ha un bon replà.

Gaudim d’una vista fabulosa cap al sud, on destaca per sobre de tot el circ de Gavarnia (amb la gran cascada de més de 400 metres d’altura), envoltat de cims de tres mil metres que van des del Mont Perdut fins als pics de Gabieto. A ponent tenim l’Ardiden, i al nord es veu la vall de Gavarnia amb Lus Sent Sauvador a primer pla. Al nord-est s’hi veu el pic deth Mieidia de Bigòrra que destaca, com sempre, per les grans instal·lacions que té al damunt.

9 Panoràmica molt destacable cap al sud

10 Cap a l’oest hi ha l’Ardiden

11 Abusant del zoom, Bretxa de Rotllan...

12 ...i circ de Gavarnia

DESCENS

Pel mateix lloc.

No he trobat els topònims occitans de la ruta, si mai els arribo a trobar actualitzaré la ressenya. Us poso els que si que he utilitzat amb el seu equivalent al francès, llengua dominant a la cartografia de la zona: Lus Sent Sauvador - Luz-Saint-Sauveur, Lorda - Lourdes, Còth deth Tormalet - Col du Tourmalet, Varètja - Barèges, Vilanava-Villenave, Gavarnia - Gavarnie, pic deth Mieidia de Bigòrra - pic du Midi de Bigorre. Pel que fa al cim també el podem trobar com a Le Bergons.