Turonet del Port de la Picada (2526m) des de la Besurta

Un turó modest, poc destacat i d’accés curt, que disposa d’una visió sobre la cara nord del massís de la Maladeta extraordinària. El port de la Picada és un coll històric que fou utilitzat per un nombre important d’excursionistes catalans, abans de la construcció de la pista asfaltada que arriba fins a la Besurta, per accedir als cims més alts del Pirineu. És el pas més senzill i curt per enllaçar la Val d’Aran amb la de Benasc, solcada per l’Éssera.

Zona: Pirineu Franja de Ponent

Tipus d’activitat: Sortides amb nens

També pertany a: Perineu Aragonés/Pirineu Aragonès    Pirineu

1 Mapa de l’Editorial Alpina

2 Croquis de la ruta

3 Accés aranès al Pòrt dera Picada vist des del nord-est

4 L’accés contrari, el que farem nosaltres, vist des de l’oest

Dificultat: Mitjana per a la mainada, baixa per a un adult.

Època aconsellable: Des de la segona meitat del mes de Juny fins al mes d’Octubre.

Desnivell: 650m

Horari: 1’30h fins al cim per a un adult, amb canalla caminant compteu 2’30-3h.

Mapa: Editorial Alpina, Maladeta - Aneto 1:25.000 o Editorial Alpina, Valle de Benasque 1:30.000

Recomanacions: Si el dia es presenta tapat de núvols, guardeu l’ascensió per una altra ocasió, ja que perdem la bona vista, el principal atractiu de la caminada.

Altres possibilitats: Si els menuts són molt caminadors podem anar a treure el cap al port de Benasc.

Hem d’arribar a Benasc i seguir la carretera que en surt remuntant la vall. Un parell de quilòmetres abans de la seva fi prenem, a mà dreta, el trencall asfaltat que baixa cap a l’Hospital de Benasc. Aviat trobem un aparcament habilitat a mà esquerra, situat abans de la barrera que hi ha durant els mesos d’estiu. A partir d’aquí hi ha un servei d’autocars fins a la Besurta, podem demanar al conductor que ens deixi al punt d’inici de la ruta, on comença el sender per anar al port de Benasc i al port de la Picada (vora el refugi del Plan d’Estanys). Per tot el tema d’autocars ens en podem informar via telèfon, correu electrònic o presencial, a l’oficina de turisme de Benasc, allà ens diran els horaris, si hi ha el servei actiu, o les parades que fa cada autocar (n’hi ha que surten des de Benasc mateix).

Si hi anem fora de l’època estiuenca podrem arribar en cotxe fins a la Besurta i tirar enrera a peu uns 400m per la carretera fins a l’inici del sender a mà dreta, on hi ha un gran cartell indicant la pujada al port de Benasc i al port de la Picada.

5 La ruta aproximada vista des del cim mateix

6 Del pla al cim amb el trencall dels dos ports

7 Trencall, recte cap al port de Benasc, cap a la dreta el de la Picada

8 Al port de la Picada amb el Salvaguarda al fons

ASCENSIÓ AL TURONET DEL PORT DE LA PICADA

El sender comença amb una forta pujada alleugerida per les giragonses, que fa que l’indret s’anomeni les Marrades. Aviat se’ns ajunta un sender per l’esquerra que ve de l’Hospital de Benasc. Aquesta pujada té uns 300m de desnivell que poden ser una mica fatigosos pels menuts. Passen millor però, si els comentem algun detall de la visió que tenim del monarca del Pirineu, l’Aneto, i de les seves glaceres que, dissortadament, poden morir d’aquí a pocs anys. O els fem identificar la cascada d’Aigualluts, al mig de la vall cap a occident, i els expliquem que poc després tota aquesta aigua de la glacera s’escola pel Forau d’Aigualluts (potser ja hi heu anat amb ells), i torna a sortir al darrera de la línia de muntanyes que pujaran avui, vora l’Artiga de Lin, als Uelhs deth Joeu. Precisament l’accés aranès al port de la Picada es fa des de l’Artiga de Lin, però suposa fer un desnivell de 1000m.

Fets aquests primers metres ens trobem un pla molt ampli i poc inclinat a sota dels pics de Salvaguarda i de la Mina, on podem trobar algunes basses d’aigua. Aquí mana el camí del port de Benasc, que no és pas el que volem seguir nosaltres. A la primera petita bifurcació que trobem, trenquem a mà dreta i pugem en direcció nord. El primer tros pot costar una mica de seguir perquè l’herba ha guanyat espai al camí, però aviat es torna a definir un clar sender que avança cap al nord fins que trobem la coma que, remuntant-la cap a la dreta (est), finalitza al port de la Picada. Sota el coll trobem una cabana de recent construcció que pot servir per a fer-hi un mos, la vista del massís de la Maladeta ja és impressionant i, si tenim sort, sentirem els xiulets de les marmotes que viuen pel voltants. Continuem en la mateixa direcció fins al coll, poc abans d’arribar-hi se’ns ajunta per l’esquerra el sender que enllaça el port de Benasc i el de la Picada per la falda del pic de la Mina.

Al port de la Picada s’obre la panoràmica cap a la Val d’Aran. Ens falta però, la cirereta del pastís, l’ascensió al modest turonet del port de la Picada, amb una panoràmica per fer somniar. Del coll doncs, pugem a l’ample cap al turó herbat de mà dreta, aviat trobem una tanca de bestiar a la divisòria d’aigües que ens servirà de referència. Al cap de 10 minuts a tot estirar som a la carena contemplant una visió extraordinària dels cims més alts del Pirineu i fent volar la imaginació pensant en futurs objectius. El cim estricte, que és més proper o més llunyà segons el mapa consultat, demana fer un tram en horitzontal cap a orient una mica estret, però això és el menys important, quedem-nos on ens vingui més de gust, hi ha força turons per reposar i admirar el paisatge.

9 Cim!

10 Del cim cap al Plan i la cascada dels Aigualluts (al centre)

11 La raó per fer aquesta ascensió, una vista extraordinària

12 Baixant del turonet

DESCENS

Pel mateix lloc.

A part de Turonet del Port de la Picada podem trobar aquests noms, Tuca o Turonet del Puerto de la Picada i en occità Turonet deth Pòrt dera Picada.